Min tjänstepension

Jag undrar hur mitt pensionskapital är placerat.
Det minskar hela tiden fastän börsen har varit på uppgång en tid?
Mvh Börje

Kommentarer

  • Hej Börje!

    Tack för din fråga.

    Om du har ditt kapital placerat i en traditionell försäkring hos AMF är ditt kapital placerat i aktier, fastigheter, räntebärande- och alternativa tillgångar. Hur själva fördelningen ser ut för din del kan du enkelt se på AMF.se/dinasidor. När du är inloggad klickar du på "Mitt sparande" . Välj den försäkring du vill se och scrolla sedan ned för att se "Placering av kapital".

    Pensionen hos AMF påverkas av avkastningen på marknaderna. AMF har en direktavkastande modell och avkastningsräntan, positiv eller negativ, fastställs för varje månad. År 2022 var ett år med kraftiga börsfall och geopolitisk oro vilket har lett till sjunkande avkastning vilket leder till sjunkande pensioner.

    Har du specifika frågor om din pension behöver jag kontakta dig till vår kundservice, då detta är ett forum för generella frågor.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF