Min tjänste pension

Om jag vill ta ut min tjänste pension nu hur gör jag

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Man kan enkelt starta igång utbetalning av sin tjänstepension via AMF.se/minasidor.

    Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice ifall du behöver vidare hjälp.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Om jag tar ut min tjänste pension påverkas min akassa etsättning??
  • Hej Salim,

    Tack för din fråga.

    Om du startar igång utbetalningen av din tjänstepension samtidigt som du får ersättning från A-kassan så kan det påverka ersättningen, vänligen kontakta A-kassan direkt för att få mer information om hur det ser ut för dig.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Camilla F
  • Hej jag vill ta ut min tjänstepension i förväg ett engångsbelopp och har varit i kontakt med er vid flera tillfällen. Hur gör jag det online?
    Mvh Susanna
    Susanna
  • Hej, Susanna.

    Du kan inte aktivt välja att ta ut din pension som en engångssumma utan detta sker per automatik om kapitalet i din försäkring har ett lägre värde än 30% av prisbasbelopp vid uttagsstarten. Denna gräns ligger i år (2023) på ett värde av 15 750 kr.
    Ha en fortsatt trevlig dag.
    Ludwig Kundservice
  • Kan jag ta ut tjänstepensionen som finns kvar. Är nu 72 år. Har alltså fått pension i 6 år.
    Marita
  • Hej Marita,

    Tack för din fråga.

    Har du pågående utbetalning kan du inte ändra något, det vill säga ändra utbetalningslängd eller liknande.

    Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Behöver jag anmäla till dom bolag jag har
    när jag ska ta ut pension eller går det via er?
    Elisabeth
  • Hej Elisabeth, du behöver kontakta alla Pensionsförvaltare som sköter din tjänstepension.
    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Mvh
    Leona
  • Kan hag gå i pension nu
    Anna
  • Hej Anna,

    För att få hjälp med hur det ser ut för dig kan du kontakta vår kundservice.

    Jag önskar dig en trevlig dag!

    Vänligen,
    Amy
  • Jag har två olika tjänstepensioner hos er - är det bra att göra en överföring på valcentralen så att alla pengarna ligger i samma? Båda är traditionella försäkringar.
    Anna
  • Jag har två olika tjänstepensioner hos er - är det bra att göra en överföring på valcentralen så att alla pengarna ligger i samma?
    Anna
  • Hej Anna,

    För att få reda på vilka avgifter det eventuellt skulle påverka vänligen kontakta kundservice.

    Med vänliga hälsningar,
    Karl