Får jag pensionsinbetalningar efter 65?

Ökar pensionen om jag arbetar och samtidigt har ålderspension? Min pension har inte ökat fastän jag haft lön efter 65 och nu är 71 år. Betalat skatt och socialavgifter på lönen alla år.

Kommentarer

  • Hej Saga, tack för din fråga.

    Din allmänna pension fortsätter du att tjäna in till oavsett ålder. Har du lön som du betalar skatt på efter 65 års ålder så ökar inbetalningarna till din allmänna pension.Om du arbetar under kollektivavtal så är det i regel obligatoriskt för arbetsgivaren att betala in tjänstepension till anställda fram tills de når pensionsåldern. I vissa fall kan det finnas möjlighet att förhandla med arbetsgivaren så att de betalar in till tjänstepensionen längre än vad som står i avtalet.

    Med vänliga hälsningar