livslängdsantaganden

Jag har flera tjästepensionsförsäkringar hos er och tänker ta ut dem efter varandra. Hur påverkas livslängdsantaganden på den tjänstepensionsförsäkring jag tar ut sist. Till exempel om jag börjar ta ut den vid 78 år och den ska vara livslång?
Vad gör ni för livslängdsantaganden för en 75 årig man idag

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Tack för din fråga.

    Varje försäkringsbolag gör sin egen bedömning av hur länge vi beräknas leva. AMF använder olika livslängdsantaganden beroende på produkt och kollektivavtalsområde. Bedömningen baseras bland annat på ålder och i vissa fall på kön. För kollektivavtalad tjänstepension används samma livslängdsantaganden för kvinnor och män.

    Ju längre den förväntade livslängden är desto lägre blir månadsbeloppet eftersom pensionen då ska betalas ut under en längre tid. Det påverkar främst dig som valt att få utbetalning livet ut. Med en kortare förväntad livslängd får du ett högre månadsbelopp.

    Över tid är det viktigt att livslängdsantagandet står i proportion till den verkliga livslängden. Vi ser därför löpande över våra livslängdsantaganden. Det innebär att livslängdsantagandet kan komma att förändras och eventuellt påverka ditt månadsbelopp.

    För avtalspension SAF-LO traditionell försäkring är det förväntade antalet levnadsår 13,2 efter 75, om man är född mellan 1950-1959.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF