Avser pensionsutbetalning hel månad?

Hej !
Jag blir pensionär den 11 november i år. Från vilket datum får jag min (första) pension. Blir det en "full månad" eller "förlorar" jag pension för den 1 november - 10 november ???

Kommentarer

  • Hej Thomas,

    Tack för din fråga.

    Vi betalar ut pensionen innevarande månad och hela månader. Utbetalning från AMF sker alltid den 22:a varje månad (inträffar detta en helgdag sker utbetalningen vardagen innan). Om du fyller 65 år den 11 november kommer du få din första utbetalning den 23 november och avser hela november månad.

    Vänlig hälsning

  • Hej!
    När jag får min pension den 18:e i månaden avser det pension för innevarande månad eller nästkommande månad?
    God Jul!
    Tommy
  • Hej Tommy!

    AMFs utbetalningsdag är den 22:a varje månad eller närmast föregående vardag. Pensionsmyndigheten betalar oftast ut den 18:e. Du kan läsa mer om det här.

    Om man får utbetalningar från en traditionell försäkring från AMF får man oftast ett och samma månadsbelopp ett helt kalenderår. Har man utbetalning från en fondförsäkring kan beloppet variera och fastställs innevarande månad utifrån befintligt kapital.

    God jul!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Hej. Tycker inte Tommy fick svar på frågan här. Alltså, vilken period/tid avser första utbetalningen av pension? Jag fyller 26:e jan och fick första pension 19:e, men vilken period avser utbetalningen? Framåt eller bakåt?
  • Hej Per,

    Om du fick utbetalning i januari är beloppet baserad för samma period, dvs januari månad.

    Med vänliga hälsningar,

    Susan
  • Tack för svaret. Men, vad är det du baserar ditt svar på? Det gäller alltså den statliga pensionen och en tjänstepension. Något du kan hänvisa till?
    Per
  • Hej Per,

    Vi hanterar enbart tjänstepension, har du fler frågor gällande statlig pensionsutbetalning hänvisar vi dig till Pensionsmyndigheten. Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på 0771-696 320.

    Med vänliga hälsningar,
    Susan
  • Hejsan
    Jag fyller 63 år den 12 Maj och vill börja ta ut allmän pension från maj och börja ta ut tjänstepensionen från oktober. När behöver jag anmäla det ?

    Jan
  • Hej Jan,

    Tack för din fråga!

    Eftersom detta är ett öppet forum för generella frågor behöver du kontakta vår kundservice för hjälp i din fråga.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,

    Sofia D
  • Hej, jag har tagit ut min tjänstepension men har fortsatt jobba och undrar hur den i betalade tjänstepensionen man tjänat in betalasbut?
    Peter
  • Hej Peter,

    Om det sker inbetalningar till en försäkring som är i utbetalningsfas höjs månadssumman.

    Jag önskar dig en trevlig dag!

    Vänligen,
    Amy
  • Min utbetalning har avslutats, efter 5år, så jag har ingen aktiv utbetalning längre. Vad häller då?
    Mvh
    Peter
  • Hej Peter,

    Tack för din fråga!

    Detta är ett öppet forum och vi kan endast svara på generella frågor. Har du frågor kring din utbetalning är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

    Vi har öppet måndag till fredag 8:00-17:00, kontaktuppgifter hittar du här.

    Med vänliga hälsningar,
    Susan
  • Men detta är en generell fråga. Vad händer om man tagit ut sin tjänstepension på 5 år och den är utbetald när man efter det fortsätter jobba och arbetsgivaren betalar in mer till tjänstepensionen.
    När och hur betalas de pengarna ut?
    Peter
  • Hej Peter,

    Tack för din fråga!

    När vi får premieinbetalning på avslutad försäkring betalar vi ut till kund fastän utbetalning upphört. Utbetalningen sker som en engångsutbetalning.

    Med vänliga hälsningar,
    Susan