Kan man ta ut ett engångsbelopp?

Kan man ta ut ett engångsbelopp på 6000kr på sin tjänstepension

Kommentarer

  • Hej Stefan,

    Tack för din fråga! Du kan inte själv ansöka om att få en så kallad engångsutbetalning. Om värdet på försäkringen är mindre än 30 procent av prisbasbeloppet (14 280 kronor för 2021) så får du automatiskt en engångsutbetalning. I så fall informerar vi dig några dagar innan utbetalningen sker. Mer information om engångsutbetalning hittar du i försäkringsvillkoren.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Jag vill ha min pension utbetald endast begränsad till 5 år i stället för livet ut tack
    Hittade inget annat ställe att meddela detta på.

  • Hej Linnéa,

    Tack för din fråga! Om du har ett bank-id kan du logga in på dina sidor AMF för att ändra utbetalningslängden.
    Om du saknar bank-id så gör man den ändringen genom att fylla i en blankett och skicka tillbaka till oss. Om du saknar en sådan blankett kan du kontakta vår kundservice här så kan vi skicka hem den till dig.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej Petra.
    kan du skicka blanketten till mej.

    mvh Stefan
  • Hej Stefan!

    Tack för din kontakt! Om du vill att vi skickar dig blankett behöver du kontakta vår kundservice. Detta är för att säkerställa vem du är och att vi skickar dig rätt blankett.
    Du når vår kundservice här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej
     Är ni skickar ut ett mindre belopp som engångsbelopp (mindre än 30 procent av prisbasbeloppet). Sker det vid 65 år eller finns alternativ,
  • Hej Stefan,

    Tack för din fråga! Ett engångsbelopp sker automatiskt när en utbetalning ska ske och om det då understiger 30% av prisbasbeloppet (14.280 kr för 2021).
    Om man vill starta det före 65 år så behöver man anmäla det själv.
    Det gör du enklast via dina sidor AMF med bank-id. Saknar du bank-id så kontakta vår kundservice så skickar vi i så fall hem en blankett till dig.
    De flesta avtal kan man starta tidigast från 55 års ålder.Är försäkringen intjänad inom den statliga sektorn behöver du ha fyllt 61 år.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej,jag skulle behöva ta ut min avtalspension som ett engångsbelopp redan nu,detta trots att mitt belopp är högre än bestämda stadgar Detta beror på akut ändrade personliga förändringar.Gpr inte det,skulle även 50% göra en stor skillnad.Det är ju trots allt mina pengar.
    Vad att göra?
  • Hej Mikael,

    Om försäkringens värde är lägre än 30 % av ett innevarande års prisbasbelopp (14 490 kronor för 2022) när utbetalningen startar, så betalas försäkringen automatiskt ut som engångsutbetalning. Det innebär att hela försäkringens värde betalas ut på en gång istället för månadsvis.

    Om försäkringens värde är högre än 14 490 kronor när utbetalningen startar så fördelas utbetalningen ut månadsvis under den längd som man väljer.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D
  • Jag förstår det.Men nu är det så att jag VERKLIGEN BEHÖVER ha ut dessa mina pengar.Om jag inte kan ta ut allt på en gång,så gör 50% en stor skillnad.
    Jag hoppas på er förståelse.
    Det är ju trots allt mina pengar

  • Hej Mikael,

    I och med att detta är ett öppet forum är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice om du önskar vidare hjälp.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D