Kan jag flytta min tjänstepension till er?

Går det att flytta tjänstepension som jag har i annat bolag till AMF?

Kommentarer

  • Sedan årsskiftet gäller flytträtt inom kollektivavtalet KAP-KL. För att begära en flytt vänder du dig till din valcentral Pensionsvalet eller Valcentralen .

    Inom kollektivavtalet SAF-LO gäller flytträtt sedan 1997. Här kan du vända dig till din valcentral Fora och begära en flytt.

    Har du kapital inom avtalsområdet ITP kan du flytta detta till AMF. Du vänder dig då till valcentralen Collectum.

    Har du kapital inom avtalsområdet PA 03 går detta dessvärre inte att flytta. Läs mer på valcentralen SPVs hemsida.

  • Kan jag flytta min tjänstepension från Handelsbanken Liv till AMF?

  • Hej Ingrid,

    De flesta tjänstepensioner går att flytta till annat pensionsbolag. Om just din i Handelsbanken är flyttbar kan du kolla upp med Handelsbanken eller om det är en kollektivavtalad tjänstepension kan du kolla upp det via din valcentral. Vilken du i sådana fall tillhör kan du se enligt informationen i inlägget ovan.

    Du kan också kontakta vår kundservice på e-post info@amf.se eller telefon 020-696 320.

    Vänliga hälsningar

  • Årets kanske dummaste fråga: jag har haft typ 1000 jobb. Det innebär att jag har en mängd olika tjänstepensioner spridda på olika bolag; Kåpan, Länsförsäkringar....
    Kan jag någonstans på ett och samma ställe se vilka tjänstepensionsbolag jag har och värdet på det som finns på respektive? Jag skulle vilja samla mina tjänstepensioner på ett och samma ställe

  • Hej Torbjörn,

    Det är en bra fråga! Det är inte lätt att veta var man har alla sina tjänstepensioner. Det finns en sida som heter Min pension. Här kan du genom att logga in se alla dina tjänstepensioner samt den allmänna pensionen.

    Vänliga hälsningar

  • hej,,har haft allra som förvaltare av mitt ppm.tjänstepennision och avtalspennision,,har sagt upp avtalet med dom hur gör jag för att gå över till amf istället?

  • Hej Sören!

    När det kommer till ditt ppm sparande kan välja AMFs fonder via Pensionsmyndigheten.

    Om du vill flytta tjänstepension till AMF gör du det via din valcentral.
    Svaret ovan visar hur du kan ta reda på vilken valcentral du tillhör.

    Vänliga hälsningar

  • Hej!

    Jag funderar på att flytta över tjänstepensionen i en traditionell försäkring i ett annat bolag till fondförsäkring hos er, men det kan ju bara göras i ett enda steg.

    Om pengarna flyttas till er vill jag kunna föra över dessa pengar i flera steg (för att sprida risken för nedgång) till aktiefonder i fondförsäkring. Går det?

    Alltså - om jag flyttar tjänstepensionen från ett annat bolag till fondförsäkring hos er, var hamnar pengarna till att börja med då? På en räntefond i väntan på att jag väljer aktiefonder eller i fonder som har jag valt sedan tidigare för tjänstepension från en annan arbetsgivare?

  • Hej!

    När du genomför en kapital flytt till fondförsäkring hamnar du per automatik i vår generationsportfölj. Generationsportföljen ligger du i tills du genomför ett aktivt val.
    Generationsportföljen tar hänsyn till din ålder och bedömder då risken tills din utbetalning påbörjas.

    Du kommer få hem ett brev när försäkringen läggs upp, och då kan du genomföra dina aktiva val.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej. Har en tjänstepension hos Brummer&Partners. Utbetalningen är igång sedan februari 2014. Utbetalningstiden är på 10 år. Kan jag flytta tjänstepensionen till AMF? Om ja, när i så fall? Jag kan ha fel men tror att de första 5 åren av utbetalningstiden går inte att flytta sin tjänstepension. Reglerna har kanske ändrats till förmån för försäkringstagaren (mig) så jag kan flytta min tjänstepension när som helst. Vad är det som gäller?
    Tack.
    Herzog

  • Hej Herzog!

    När utbetalningen väl har börjat går det tyvärr ej att flytta tjänstepensionen till AMF.

    Med vänliga hälsningar

  • Jag har en 10-taggarpension i Länsförsäkringar. Jag funderar på en flytt eventuellt till AMF. Kapitalet uppgår till drygt 1,5 milj kr. Står i begrepp att börja plocka ut. Kan jag flytta till er innan jag börjar uttaget? Hur hanteras flyttkostnaden? Vilken typ av fond rekommenderas? Kanske trad. försäkring?

  • Hej Janne!

    Du kan flytta denna försäkring till oss.
    Om hur länge har du tänkt att påbörja uttaget av denna försäkring? Ibland kan det vara så att det inte är värt för dig som kund att flytta pensionen när du snart ska påbörja din utbetalning då det är en flyttavgift på försäkringen.
    När du får betala denna flyttavgift betyder det att man ska förvalta tillbaka denna kostnad innan din utbetalning påbörjas.

    På AMF bedriver vi ingen rådgivning. Detta innebär att du själv som kund måste göra ett aktivt val om du vill ha fondförsäkring eller traditionell försäkring

    För att få ytterligare information rekommenderar jag dig att vända dig till vår företags kundservice som gärna hjälper dig i denna fråga.

    Kundservice företag: 0771-31 31 35

  • Hej,
    jag har en tiotaggarlösning i SEB. Går den att flytta till er?
  • Hej Christina, och tack för din fråga!

    Den går sannolikt att flytta till oss. Om du ringer in till Kundservice Företag på 0771-410 415, vardagar mellan 08.00-16.00, så kan de hjälpa dig med detta.

    Vänliga hälsningar
  • jag har en Privatpension  i hadelsbanken. Går den att flytta till er?
  • Hej David, tack för din fråga!

    Sedan 2015-01-01 går det tyvärr inte längre att flytta in privata försäkringar till AMF. Vi stängde för det i samband med de nya skatteregler för privat pensionssparande som då trädde ikraft. Det är sedan dess inte heller möjligt att teckna nya privata försäkringar, eller betala in mer pengar på befintliga privata försäkringar hos oss.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej. Jag omfattas av kollektivavtalet AKAP-KL och har KPA som förvaltare idag. Jag skulle vilja byta till er men ser bara KAP-KL som möjlig att flytta. Stämmer det eller gäller det AKAP-KL också?

    Med vänlig hälsning
    Oskar
  • Hej Oskar, tack för din fråga!

    Det ska gå bra att flytta KAP-KL / AKAP-KL till AMF. Du gör detta via din valcentral, som sannolikt är Pensionsvalet. Kontakta dem om du behöver hjälp med att starta ett flyttärende.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej. Jag vill flytta min tjänstepension till skandiabanken för att kunna få lägre ränta på mitt bolån. Kan jag det och i sånt fall  Hur kan jag bedöma och jämföra villkoren i försäkringen?
    /Rikard
  • Hej Rikard, tack för din fråga!

    För att svara på dina frågor behöver vi se vilken typ av försäkring det handlar om. Vi ber dig därför antingen ringa in till oss på 0771-696 320 eller skicka ett mail till info@amf.se, så kan vi titta på dina personliga uppgifter.

    Vänliga hälsningar

  • can I withdraw my accumulated money in full ?
  • Hi Grzegorz,

    Thank you for your question! You have contacted us in a public forum. In order for us to be able to help and answer your question, you need to contact us via chat, email or phone. You will find our contact information here!

    Have a nice day!

    Petra
    Customer service

    Petra