Kan jag få min pension utbetalad som en engångsutbetalning?

Har du tjänstepension är det hos AMF inte möjligt att ansöka om att få hela ditt pensionskapital utbetalt som ett engångsbelopp (även kallat återköp). Om det är möjligt, sker en engångsutbetalning automatiskt den månaden som utbetalningen ska starta.

Det går inte att med säkerhet veta om det blir ett återköp förrän samma månad som din utbetalning ska börja. Du får information om din utbetalning, och huruvida det blir en engångsutbetalning eller inte, några dagar innan utbetalningen sker.

Vill du erhålla en utbetalning på kortaste möjliga tid, välj det kortaste alternativet gällande utbetalningslängd för din försäkring. Läs mer om hur du ändrar din utbetalning här.
AMF

Kommentarer

  • Hej! Jag blev 65 år den 1/9. Fick idag brev om utbetalning där var också med ett engångsbelopp, jag undrar vad det är för ett belopp?
  • Hej!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Inne på Dina sidor så kan du se mer information om dina pensionsförsäkringar. Se inbetalningar, arbetsgivare innan 1996 etc.

    När ett kapital i en pensionsförsäkring understiger 14 280,00 SEK så betalas det preliminärt ut som en engångsutbetalning per automatik.

    Med vänlig hälsning
    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.