Hur fungerar gränsen på arbete (8 timmar per vecka)?

Hej!
Jag tänker börja ta ut min pension när jag är 64. Jag har fått veta att jag får jobba högst 8 h/vecka fram till 65. Nu undrar jag om det räknas vecka för vecka eller om det är en snitt-tid?
Vänlig hälsning
Annika
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Annika, tack för din fråga!

    Det låter som att du då har ITP/ITPK-tjänstepension. Enligt villkoren i det avtalet behöver man vid förtida uttag intyga att pensioneringssyfte föreligger, och att man då "har en ordinarie arbetstid på mindre än 8 timmar per vecka". Det finns ingen ytterligare specifikation gällande arbetstid än så.

    Om du har ytterligare frågor, eller om du vill att vi ska titta på dina personliga uppgifter hos oss, är du välkommen att ringa in till oss på 0771-696 320.

    Vänliga hälsningar
  • Finns det några liknande villkors begränsningar (att arbeta under uttag av pension) i SAF-LO avtalet?
  • Hej Cecilia, tack för din fråga!

    Nej, inom SAF-LO finns ingen begränsning vad gäller arbete vid förtida uttag av tjänstepensionen. Man får med andra ord arbeta hur mycket man vill och samtidigt plocka ut SAF-LO, oavsett om man gör det före 65 års ålder eller efter.

    Vänliga hälsningar,
  • Hur många timmar är det möjligt att arbeta hos sin gamla arbetsgivare utan att det påverkar pensionen som man haft ett år redan?
  • Hej Inga-Lill, tack för er fråga.

    När man pratar om hur mycket man får jobba under den tid man erhåller pension från oss, måste man se över vad man har för typ av försäkring. Har du ITP/ITPK försäkringar upphör dessa begränsningar vid 65 års ålder.

    Du kan enkelt se över din pension och dina försäkringar väl inloggad på våran hemsida amf.se.
    Om du har ytterligare frågor, eller om du vill att vi ska titta på dina personliga uppgifter hos oss, är du välkommen att ringa in till oss på 0771-696 320.

    Med vänlig hälsning.
  • Hej,
    Jag har gått i pension och är 65 år.
    Jag har jobbat kommunalt och har pension i KPA,AMF och har allmänpension.
    Hur många timmar kan jag jobba utan att det påverkar min pension?
  • Vad händer om man jobbar mer än de 8 timmar i veckan? Enl ktpk pensionsregler. Blir man bestraffa då på något vis och med vadå???
  • Hej,

    Tack för era frågor!

    Det är endast ITP/ITPK och PA16 avtalen som har begränsningar vid förtida uttag (innan 65 års ålder). Med dessa avtal krävs det då att man lyfter pensionen i pensioneringssyfte. Man får alltså inte uppbära någon sjukersättning och inte heller jobba (ITP/ITPK 8/h veckan).
    Begränsningarna upphör vid 65 års ålder.

    Har man KAP-KL/AKAP-KL eller Avtalspension SAF-LO tillkommer inte några sådana begränsningar, utan man kan jobbar och plocka ut pensionen samtidigt - vid förtida uttag (innan 65 års ålder).

    Skulle det vara så att man plockar ut pensionen och jobbar samtidigt som man lyfter sin ITP/ITPK försäkring kan man bli återbetalningsskyldig eller dylikt. Valcentralen Collectum är de som har hand om den delen för ITP avtalet och SPV har hand om PA16 delen.

    Är man osäker på vad man har hos oss på AMF, kan man alltid logga in på vår hemsida amf.se för att se över sin pension.

    Med vänliga hälsningar,
    Bästa svaret
  • Hej!
    Jag är lärare och fyller 65 i juli och tänker då pensionera mig.
    Min arbetsgivare har frågat mig om jag kan tänka mig att arbeta som vikarie efter min pensionering.
    Är det fritt att arbeta, säg 75%, under hösten eller finns det någon tidsgräns hur mycket jag får arbeta?
  • Hej Nilla,

    Tack för din fråga!

    Efter du fyllt 65 år finns det ingen restriktion för hur mycket du får jobba samtidigt som du tar ut din tjänstepension. Du kan alltså arbeta fritt under hösten om du fyller 65 år i juli.

    Med vänliga hälsningar,

  • Hej,
    jag har en ITP försäkring som jag får utbetalt med krav om 8 timmar arbetstid.
    Jag har fått ett erbjudande om att arbeta ca: 30 timmar per vecka. Vad innebär det om jag tar erbjudandet och vad bör jag göra? Går det att pausa ITP?

    Mvh
    /Owe
  • Hej Owe!

    Har du lyft din ITP innan 65 års ålder så går det inte att arbeta mer än 7 timmar och 59 minuter / vecka, oavsett om det är arbete i ett annat avtalsområde eller eget företag.

    Detta kan resultera i återtag av inbetalda premier.

    Det går inte att pausa eller stoppa utbetalningar av tjänstepensionen.

    Med vänliga hälsning,
    Noa
    AMF
  • Tack för svaret.

    Mvh/Owe
  • Hej.
    Jag är tjänstledig från min heltid och arbetar 63-64 %. jag fyller 67 i maj och tänker arbeta som jag gör nu fram till jag är 68 år.
    Jag vill inte ta ut min tjänstepension förrän då. Hur stoppar jag den? Jag har skrivit till er och frågat men ej fått svar. Jag har fått brev att stoppet måste göras före 31/3.
    Jag har ringt min pensionshandläggare på landstinget men hon visste inte heller hur jag ska gå tillväga.
    Tacksam för snabbt svar.
    Med vänlig hälsning Yvonne

  • Hej Yvonne!

    Tack för din fråga.

    Om du önskar skjuta fram ditt uttag går det bra att göra på AMF.se/dinasidor.

    När du är inloggad går du in under fliken "Dags för pension" och sedan "Prognos och ändra utbetalning". Där ska du genomföra 3 steg. På steg 1 väljer du din utbetalningsstart och längd, steg 2 kontrollerar du dina val och på steg 3 signerar du dina uppgifter och val med bank ID. Klart!

    Om din utbetalning i dagsläget är satt att starta i maj kan du genomföra ändringar i din utbetalning till och med 31:a mars.

    Vänligen,
    Sofia B
  • Hej!
    Har ITP/ITPK och har gått i pension (fyller 64 i juni). Har blivit erbjuden jobb i butik några timmar ibland. Om jag jobbar 3 dagar i veckan (gäller bara i två veckor) alltså 6 dagar. Måste jag då fördela dessa 3 dagar på 7,59 timmar i veckan. Eller kan de spridas ut på en månad.

  • Hej, om man har äldre fribrev fån ITP-plan och KTP, gäller några 8-timmars begränsningar då? Har KTP överhuvudtaget några 8 timmars/vecka begränsningar?
  • Hej,
    Hur gäller 8-timmars regeln när det gäller äldre fribrev från ITP och KPA? Kan man jobba extratimmar mer än 8 timmar/vecka trots att man lyfter äldre fribrev från dessa Pensionsbolag? Inget fast avtal.
  • Hej Kurt,

    Tack för din fråga! 8-timmarsregeln gäller för ITP-avtal om man påbörjar sin utbetalning före 65 år. Då får man endast jobba 8 timmar i veckan eller 40 timmar i månaden.
    KPA är en pensionsförvaltare så du behöver vända dig till KPA för att veta vilka villkor som gäller för det avtalet du har där. Du kan nå KPA här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej!
    Om man säger upp sin tjänst och går in på tim. Gäller det då ff om man går in på tim att man inte får arbeta mer än 7 tim och 59 min?

    Ann
  • Hej Ann!

    Ja, det gäller oavsett anställningsform.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Kan man arbeta 16 Tim en vecka och inget den andra veckan? Eller är det prompt Max 8 Tim per vecka?
  • Hej Ann!

    Gränsen är satt på 8 timmar per vecka, för med information kontakta din valcentral - Collectum.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Gäller 7 timmar och 59 min om man startar en enskild firma?
  • Hej Per,

    8-timmarsregeln gäller även för dig som startar en enskild firma, förutsatt att du tar ut en ITP-pension före du har fyllt 65 år.

    Vänlig hälsning,
    Daniel
    Daniel Kundservice
  • Hej, en fråga. Jag jobbar ganska mycket utöver de vanliga 40 tim/vecka, i snitt jobbar cirka 50 timmar per vecka och betalar alldelse för mycket skatt. Jag har varit i kontakt med HR som berättar att pension räknas endast på originalt lön dvs de extra timmar räknas inte i pension. Stämmer att pension räknas endast på lön och allt extra arbete räknas ej i pension ?
  • Hej Jafar!

    Beroende på vilket avtal du går under kan olika regler gälla för inbetalningar av tjänstepension. Om du har ytterligare frågor, eller om du vill att vi ska titta på dina personliga uppgifter hos oss, är du välkommen att ringa in till oss på 0771-696 320.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar,
    Julia J