När ska jag meddela er om jag vill påbörja min pensionsutbetalning?

Hej jag har en del val hos er typ AMF Aktiefond Europa och AMF Räntefond låg. Fyller 63 år i oktober i år 2017 men tänker ta pension från 2018-03-01 (63.4 år)

Hur många månader innan skall jag kontakta er?

Kommentarer

  • Hej Nils-Olov!

    Ska du genomföra din ansökan per blankett, behöver vi upp till två månader för att fullt ut hinna handlägga din ansökan. Du behöver alltså skicka in blanketterna till oss senast två kalendermånader före önskad utbetalningsmånad. Ansökningsblanketter beställer du direkt via vår kundservice.

    Har du däremot en e-legitimation registreras dina ändringar direkt när du genomför ansökan i formuläret på vår hemsida. För dessa ändringar räcker det att du inkommer en kalendermånad innan önskad utbetalningsmånad.

    Återkom gärna om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
  • Hej! Jag har planerat att gå i pension november 2017. Fyller 65 i april 2018. Jag har sjukersättning då jag pga tidigare utbrändhet, jobbar 35 tim/vecka. När jag kontaktade försäkringskassan och så att jag tänkte gå i pension så fick jag till svar att utbetalningen från den kommer att fortsätta tills att jag fyller 65 år. Jag trodde att de skulle upphöra iom att jag tar pension. Kan jag fortfarande få ut min pension från amf?
  • Hej Eva!

    Det ska inte vara några problem med att påbörja utbetalningen av din pension även fast du erhåller sjukersättning.

    Inom vissa avtalsområden är det inte tillåtet då man måste intyga att man påbörjar pensionen i pensionering syfte och får max arbeta 8/h per vecka.

    Jag skulle rekommendera dig att ringa in till vår kundtjänst om du har ytterligare frågor.

    Ha en trevlig dag!