Jag har läst att man inte kan jobba och ta ut tjänstepension samtidigt, stämmer det?

Kan man ta ut tjänstepension även om man jobbar lite? Om jag börjar ta ut tjänstepension vi 61 eller 62 år, blir totalsumman ändå samma som om jag skulle börja vid 65?

Kommentarer

  • Hej Laila,

    Din fråga är svår att svara generellt på då det ser olika ut i olika tjänstepensionsavtal, beroende på vad kollektivavtalen säger. Vissa avtal har inga begränsningar i hur mycket du får jobba och samtidigt ta ut din pension och vissa har strikta regler för just detta.

    För att veta vad som gäller för just dig kan du kontakta vår kundservice via telefon eller e-post.

    Vänlig hälsning

  • Hej,

    Hur tar jag reda på vad som gäller just för mig angående uttag av tjänstepension samtidigt som jag fortfarande arbetar?
  • Hej Kjell!

    SAF-LO, KAP-KL har inga föreskrifter över hur mycket du får arbeta samtidigt som du tar ut din pension (Privatanställd arbetare, Kommun och landsting).
    ITPK får du max arbeta 8h per vecka (Privatanställd tjänsteman).
    PA16 är helt i pensioneringssyfte (Statligt anställd) .

    Om denna information var till hjälp för dig behöver du inte ringa in till vår kundservice.
    Kundservice når du på 0771-696 320.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.