Jag får 1 kr i pension, var har pengarna hamnat.

Går i pension, 2023. Får 1 kr i pension och undrar var mina pensionspengar hamnat? Har jobbat statligt ca 17 år och kommunalt 20 år.

Kommentarer

  • Hej Inger!

    Tack för din fråga.

    Visar prognosen från AMF 1 kr/månad kommer utbetalningen ske som en engångsutbetalning av allt som du har hos AMF. Om en försäkrings värde är lägre än 30 % av ett innevarande års prisbasbelopp (15 750 kronor för 2023) när utbetalningen startar, betalas försäkringen automatiskt ut som engångsutbetalning. Det innebär att hela försäkringens värde betalas ut på en gång istället för månadsvis.

    Är värdet högre än 30 % av prisbasbeloppet betalas försäkringen automatiskt ut per månad.

    Har du jobbat statligt har du förmodligen din pension hos Kåpan och har du jobbat kommunalt finner du nog den delen hos KPA pension.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J