inflation

kommer pensionen att räknas upp pga inflationen eller ska vi i praktiken få sänkt pension

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Om man får utbetalningar från en traditionell försäkring får man oftast ett och samma månadsbelopp ett helt kalenderår. Sedan gör vi en omräkning i januari varje år. Beloppet för januari är inte fastställt än utan det redovisas i utbetalningsbeskedet som vi skickar ut i mitten av januari.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Nu var det ju inte svar på min fråga
    Kommer AMF pension räknas upp med inflationen? Det är väl något som ni borde kunna svara på
  • Hej Anders,

    Månadsbeloppet påverkas endast av negativ eller positiv avkastning under föregående år.

    Vänligen,
    Sofia B
  • Räknas det inte på vilken ålder man har uppnåt vid uppräkning samt på det kapital som finns
  • Hej Charles!

    I januari varje år räknas månadsbeloppet om. Vid omräkningen tar vi hänsyn till pensionskapitalet som finns i försäkringen vid årsskiftet. Som resultat av omräkningen kan tilläggsbeloppet, och därmed månadsbeloppet, komma att öka eller minska jämfört med föregående år.

    Om du har en livsvarig utbetalning räknas månadsbeloppet fram utifrån våra livslängdsantaganden. Har du en tidsbestämd utbetalningslängd räknas kapitalet fram utifrån kvarstående utbetalningslängd.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B