Utbetalningsbelopp

Hur kan det komma sig att utbetalningen sjunker med 12% från förra året?

Kommentarer

  • Hej Christer,

    Tack för din fråga! Ditt månadsbelopp räknas om i januari varje år. Omräkningen baseras på hur mycket pensionskapital som finns i din tjänstepension vid årsskiftet, vilket bland annat påverkas av den avkastning som har fördelats på din försäkring.  Det kapitalet delar vi sedan upp på återstående månader som är kvar för utbetalningen för att det ska kunna räcka till hela utbetalningsperioden. Vi lägger sen på en prognosränta som för närvarande är på 2% och får på så sätt fram beloppet.
    2022 var ett år med ekonomisk nedgång som resulterade i negativ avkastning för AMF. Det beror dels på kriget i Ukraina och inflationen. Det har resulterat i att beloppen har sänkts.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra