Hur ändrar jag min utbetalning?

Hur kan jag göra ändringar för när min pension ska betalas ut?

Kommentarer

  • Du ändrar enklast din utbetalning genom att logga in med e-legitimation på Dina sidor. Väl på hemsidan, klicka dig fram genom att klicka på:

    1. Dags för pension
    2. Prognos & ändra utbetalning

    Här har du formuläret du använder för att välja/ändra din pensionsutbetalning. Du kan med detta formulär ändra din utbetalning 1-7 månader innan utbetalningsmånaden. Glöm inte att signera dina ändringar med din e-legitimation.

    Observera att per blankett behöver ändringen genomföras senast två kalendermånader innan utbetalningsmånad. Önskar du erhålla blanketter, kan du kontakta vår kundservice.
  • Hej,  jag undrar om jag kan ändra min utbetalning som görs idag, till att gälla att allt ska tas ut på 6 år istället för livstid som det är nu  i mitt fall.
    Jag var inte insatt i systemet när jag gjorde detta och pga. att jag får ut så lite pension framöver så behöver jag få ut detta för min dagliga livsföring.
  • Hej Jan,

    Du har möjlighet att ändra din utbetalning, så länge pensionen inte redan betalas ut till dig. Läs mer:

    Kan jag själv välja min utbetalningslängd?

    När en utbetalning har startat finns ingen möjlighet att längre ändra på denna. Har den redan påbörjats, kan du istället välja att erhålla utbetalningarna mer sällan, då du istället för mer per utbetalningstillfälle. Möjliga utbetalningsperiodiciteter är:

    1. Per månad
    2. Per kvartal
    3. Per halvår
    4. Per år

    Återkom till vår kundservice så ska vi se vad som är möjligt att genomföra för just din del.

    Vänligen,
  • Hej Amf!

    Jag är förmånstagare till min avlidne pappa som hade återbetalningsskydd.
    Kan man ordna en total utbetalning istället för att få det utskickat under 5 års tid?

    mvh Niki
  • Hej Niki,

    Det går inte att ansöka om en engångsutbetalning av efterlevandepension. Vi på AMF har rätten att utbetala hela kapitalet om det understiger 30% av årets prisbasbelopp, vilket är 13 950 kr för 2019. Önskar du mer information om dina valmöjligheter gällande efterlevandepension är du välkommen att höra av dig till vår kundservice på nummer 0771-696 320.

    Med vänliga hälsningar,