Dödsfall

Hej. Hat modtagit brev angående avtalspension for Bruno. Han dog for 2 år sedan. Vet inte vad jag skal gøra. Bor i Danmark och har inte någon e-legitimation som kan anvændas i Sverige. Kan ni hjælpe mig, mins inte att vi har modtagit brev från er før.
Vh Lisalotte.

Kommentarer

  • Hej Lisalotte,

    Tack för din fråga! När en person bor utanför Sverige får inte vi in uppgift om när en kund till oss har gått bort från Skatteverket. Ni behöver skicka in ett dödsfallsintyg till oss så att vi kan registrera att Bruno har gått bort. Ni kan antingen skicka dödsfallsintyget till oss via e-mail eller posta i ett brev.
    Du finner vår Kontaktinformation här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej. Hat skickat brev til Fora med dødsfallintyget som ni behøver , men har inte hørt från er ændnu . Jeg har också jobbet i Sverige en del år, men har inte modtagit några Pensionsbesked från er. Hur skal jag få veta om mina pensioner från Sverige. Vh Lisalotte

  • Hej Lisalotte!

    Tack för din fråga.

    Då detta är ett öppet forum och vi inte kan besvara frågor om våra kunders specifika frågor här, skulle jag rekommendera att du kontaktar AMFs kundservice, kontaktuppgifter hittar du här.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Hej. Fick brev ifrån er om att min pappa hade pensionsförsäkring med återbetalningsskydd. Jag o min syster får en liten summa varje månad o nästan 10 år. Kan man istället få ut allt på en gång. Mvh
  • Hej Anna-Karin,

    Tack för din fråga! Om ni har fått ett brev med en bestämt uttagslängd då betyder det att utbetalningen hade startat för er pappa och att ni får utbetalt återstående längd som är kvar. Det går inte att ändra utbetalningslängden när utbetalningen har startat och det gäller även för förmånstagare.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • He
    Måste underlagen på efterlevandeskyddet skickas till dödsboadressen? Den finns inte så underlagen som ni skickat är borta. Kan dom inte skickas till mig som är efterlevande som Rek brev istället ?

  • Hej Gabriella,

    Tack för din fråga!

    Jag rekommenderar att du hör av dig till vår kundservice så kan vi hjälpa dig med ditt ärende. Återbetalningsskydd har ett extra sekretessvärde och det finns alltså begränsningar i vem man kan skicka informationen till.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej! Mina barns pappa har gått bort och det fanns försäkring med efterlevande skydd. Han hade inte börjat ta ut innan han gick bort. Kan barnen få en klumpsumma istället för en mindre summa varje månad?
    Ursula
  • Hej Ursula,

    Tyvärr så är det inte möjligt att välja en engångssumma eller månadsutbetalning i efterlevandepensionen. Förmånstagare kommer att motta ett brev där all information framgår så som belopp samt utbetalningslängd.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Hej,
    Min bror har avlidit och har inga andra efterlevande än vi syskon.
    Utfaller det något belopp vid dödsfall - "begravningskostnad"
    MvH
    Björn
  • Hej Björn,

    Tack för din fråga!

    Detta är ett öppet forum och vi kan därför inte svara på specifik information gällande er bror. AMF ersätter inte någon begravningshjälp och önskar ni mer information kring hur det fungerar med efterlevandepension till efterlevande kan ni läsa om detta här.

    Har ni fler frågor är ni varmt välkomna att kontakta vår kundservice, ni når oss på telefonnummer 0771 696 320.

    Med vänliga hälsningar,
    Susan