Hej! Fått ca 1500:- mindre i amf-pension i mån

Hur är det möjligt att få så mycket mindre i amf-pension? (1500:- i mån)  mycket märkligt. // Karina

Kommentarer

  • Hej Karina!

    Tack för din fråga.

    Det hänger ihop med den ekonomiska nedgången under förra året 2022. Många av världens aktiebörser föll kraftigt, och även andra investeringar har utvecklats svagt. Det har inneburit att de pengar vi förvaltar har minskat i värde, vilket gör att vi måste sänka pensionerna.

    Månadsbeloppet som du får i pension baseras på det pensionskapital som finns i försäkringen och på hur lång tid pensionen ska betalas ut. Dessutom tar vi hänsyn till om du har valt återbetalningsskydd eller inte, samt gör antaganden om framtida avkastning (prognosränta 2%), skatt och kostnader när vi räknar fram ditt månadsbelopp.

    För de som valt kortare utbetalningstid kan de märka en större sänkning eftersom vi då inte har samma möjligheter att dämpa eller jämna ut pensionen mellan olika år för att den ska bli jämnare. Sänkningen i kronor blir större ju större utbetalningsbelopp man har. De som får störst, relativ sänkning är de kunder som har tidsbestämt uttag och kort tid kvar till sista utbetalningen.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF