Har jag rätt till AMF tjänstepension?

Hej!
Jag undrar om jag är berättigad till AMF tjänstepension?

Kommentarer

  • Hej Margareta!

    Du kan kontrollera om du är kund hos oss i dagsläget via länken nedan;

    https://www.amf.se/det-har-ar-amf/kolla-om-du-s...

    Med vänliga hälsningar

  • Är jag berättigad till amf om jag går ur facket

  • Hej Morgan!

    Det har ingen koppling till ditt fackförbund.

    Så länge du har kollektivavtal på arbetet har du rätt till tjänstepension.

    Med vänliga hälsningar

  • Hej.
    Min abg har kollektivavtal.
    Jag fick mitt första försäkri ngsbrsked från er.
    Där står det att försäkringen träder i kraft from 22 nov 2018.
    Innebär det att abg endast betalat in Premier från den tidpunkten?
    Dwt måste vara fel. Jag anställdes ju d 12 feb 2018. Och från den tidpunkten borde
    Väl abg betala in för?

  • Hej Irene, tack för din fråga!

    Inbetalningarna från arbetsgivaren till AMF görs retroaktivt, året efter du tjänat in pengarna. Med andra ord: för den tiden som du arbetat under 2018 kommer arbetsgivaren att betala in tjänstepension under 2019.

    Om du har mer ingående frågor kring inbetalningen, vilken tid som omfattas och liknande, är det bäst att i första hand fråga arbetsgivaren.

    Vänliga hälsningar,
  • Tack för svar!
    Men på försäkringsbeskedet står försäkri gen träder i kraft d 22 nov 2018.
    Innebär det att arbetsgivaren först då har tecknat en försäkring för mig?
    Måste isf vara fel då jag började min anställning i feb 2018
    Mvh Irene

  • Hej igen Irene!

    Det kan hända att det är några månaders fördröjning innan informationen når oss om att det ska betalas in tjänstepension till dig, varpå en försäkring öppnas hos oss. Och, återigen, så betalas tjänstepensionen in till oss först året efter du tjänat in den. Att försäkringen är tecknad hos oss just i november innebär inte att du inte kan ha tjänat in tjänstepension sedan februari.

    Men om du vill veta helt säkert varför försäkringen tecknades här först i november så behöver du fråga antingen din arbetsgivare, eller i andra hand din valcentral (som sköter kontakten mellan din arbetsgivare och oss).

    Vänliga hälsningar,
  • Har jag rätt till AMF tjänstepension
  • Hej Anthi, tack för din fråga!

    Om de övriga svaren i denna tråd inte hjälpt dig med att få svar på din fråga, så är du välkommen att kontakta oss på 0771-696 320 eller info@amf.se så kan vi söka efter ditt personnummer i våra system.

    Vänliga hälsningar,