Är återbetalningsskydd valbart för alla försäkringar?

Hej! Min pappa hade amf försäkring sen många år tillbaka. Är det inte automatiskt att det är efterlevandeskydd på den? Mvh LR

Kommentarer

  • Hej Lisbeth,

    Om han är född 1967 eller tidigare kan han ha omfattats av STP-planen. De första tjänstepensionsförsäkringarna, som ursprungar i STP-planen hade inte återbetalningsskydd.

    Man har inte förrän förnyelse av försäkringsvillkor 2016 kunnat ändra i denna typ av försäkring. Ändringar är emellertid enbart genomförbara för försäkringar som inte börjat betalas ut ännu.

    Vänligen,
  • Hej Sebastian,

    På pappas försäkring så står det familjegaranti. Vad betyder det?
    Mvh Lisbeth
  • Hej igen!

    Vi använder oss inte av ordet familjegaranti, så jag misstänker att du inte tänker på en försäkring som ligger hos oss. Hos AMF kan det enbart finnas återbetalningsskydd (en form av efterlevandeskydd) på pensionsförsäkringen.

    Bästa hälsningar,