från när räknas AMF?

Jag gick in och tittade historiskt på dom företag jag arbetat på och hittar inget före 1977? Fanns inte AMF tidigare är min fråga.
MVH B.E

Kommentarer

  • Hej Bengt!

    Tack för din fråga.

    Förr tjänade man in så kallade STP-poäng till sin tjänstepension. För personer födda 1945-1967 tillgodoräknas STP-år tidigast från och med det kalenderår den försäkrade fyllde 28 år. Man kunde få högst få 1,00 STP-år per kalenderår och man behövde ha fått ihop minst 3 poäng för att kunna få det tillgodoräknat. För att tjäna ihop 1,00 STP krävdes att du hade arbetat minst 832 timmar under ett kalenderår och hos samma arbetsgivare.

    AMF grundades år 1973.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Julia J