Har ni någon fossilfri, svanenmärkt fond?

Hej.
Jag vill gärna byta till en pensionsfond som är fossilfri och Svanenmärkt. Har ni någon sådan fond?
Vänliga hälsningar
Carin

Kommentarer

  • Hej Carin,

    Tack för din fråga och vad bra att du engagerar dig i miljöfrågor.

    Vi arbetar med hög ambition att investera ansvarsfullt i vår förvaltning. Vi undviker helt investeringar i bolag där utvinningen av förbränningskol överstiger tio procent av omsättningen. Vi bedömer att dagens användning av fossil energi inte kan upprätthållas på lång sikt. Därför strävar vi efter att investera i bolag som arbetar aktivt med att bidra till omställningen mot betydligt lägre koldioxidutsläpp.
    I dagsläget har vi ingen miljöfond som är helt fossilfri eller Svanenmärkt, du kan läsa mer om hur vi arbetar i dessa frågor här.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel