Fossilföretag

Investerar era fonder i företag som utvinner kol, olja eller naturgas?

Kommentarer

  • Hej Reine, tack för din fråga!

    Vad gäller utvinning av kol, olja eller naturgas har AMF följande policy:

    • Vi undviker helt investeringar i bolag där utvinningen av förbränningskol överstiger tio procent av omsättningen.
    • Vi kan investera i bolag som utvinner olja eller naturgas, som del av sin verksamhet, men endast om det är tydligt att de har en strategi för att ställa om sin verksamhet.
    • Vi arbetar också aktivt genom olika påverkansinitiativ med att skynda på den omställningen.

    Läs gärna mer om vårt arbete med ansvarsfulla investeringar i AMF Fonder här:
    https://www.amf.se/vara-fonder/ansvarsfulla-investeringar/

    Vänliga hälsningar,