Flytt av individuellt pensionssparande

Hejsan
Jag undrar om det kostar något att flytta ca 40 000:-som jag har på ett isp-konto hos er till swedbank. Skulle vilja ha allt samlat på samma ställe!
Med vänlig hälsning,
Kalle

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har sedan 2014 ingen nyteckning av privata pensionsförsäkringar då avdragsrätten upphörde att gälla vid årsskiftet 2014-2015. Det innebär dessvärre också att det inte är möjligt att flytta en sådan försäkring till oss.

    Med vänlig hälsning,
    David
  • Hej, jag ville göra tvärtom, flytta det från er till Swedbank, där jag har mycket av mina andra bankärenden. Går det?
    Kalle
  • Hej!

    Det bör vara möjligt att flytta din försäkring från AMF om du inte har påbörjat utbetalning. När det gäller flytt av privat pensionsförsäkring så hanteras det av det mottagande bolaget, det vill säga Swedbank i det här fallet.

    Med vänlig hälsning,
    David
  • Tack för snabbt svar. Kostar det pengar om jag flyttar?
    Mvh
    Kalle
  • Hej!

    Generellt kan det tillkomma en flyttavgift men det ser olika ut beroende på vilken försäkring man har.

    Du kan hitta mer information om vilken flyttavgift som gäller för just din försäkring på amf.se/minasidor under rubriken "Mitt sparande" och sedan klickar du dig in på den försäkringen och går ner till rubriken "Mer om din försäkring" och sedan kan du öppna "Försäkringsvillkoren". Där kommer det framgå vilken flyttavgift som gäller för din försäkring.

     Med vänliga Hälsningar,
    Evelina
  • Hej, Jag hade provat men tyckte att det var lite svårt att förstå. Men för att dubbelkolla, om det handlar om 30 000 så tas det inte ut någon avgift eftersom det är mindre än ett prisbasbelopp? Som jag förstår det kan jag också begära att få ut pengarna i förtid efter det är så lite,stämmer det? Och hur snabbt kan det gå?
    Med vänlig hälsning,
    Kalle
  • Hej Kalle,

    Flyttavgifter är helt oberoende av kapitalvärdet och är redan bestämda.

    Det du syftar på kallas för återköp och det är möjligt. Det förutsätter att värdet på den privata försäkringen understiger årets prisbasbelopp, vilket motsvarar 52 500 kr. En ansökan om återköp tar 2 månader.

    Vänliga hälsningar,
    Ramón Kundservice