Går det att slå ihop flera olika försäkringar?

Hej Jag har i dagsläget 3 st fondförsäkringar. Går det att göra det till bara EN????
Mvh Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel,

    I dagsläget kan vi dessvärre inte slå ihop försäkringar. Har du flera försäkringar så innebär det att du intjänat tjänstepensionen under olika år och då i olika avtal som funnits inom den kollektivavtalade tjänstepensionen. Vi på AMF jobbar för att kunna få slå ihop fler försäkringar inom samma avtalsområde till en, men möjligheten för det finns tyvärr inte idag.

    Med vänliga hälsningar
  • Hej
    Har reglerna ändrats sedan ni svarade på frågan 2017?
    Jag har fem olika försäkringar att betala avgift på varje år.. känns helt galet.
  • Hej Robert, tack för din fråga!

    Det är fortfarande inte möjligt för oss att slå ihop försäkringar, men det är som sagt någonting som vi arbetar för och vill kunna göra i framtiden.

    Ett stort steg i den riktningen var när AMF under 2017 drev - och vann - ett mål i högsta förvaltningsdomstolen, som då undanröjde vissa av de hinder som tidigare stått i vägen för möjligheten att kunna slå ihop försäkringar. Du kan läsa om målet via den här länken. Det faktum att vi idag ännu inte kan slå ihop försäkringar vittnar om vilket omfattande arbete som ligger bakom en sådan förändring.

    Vi skickar alltid ut information till våra kunder när en stor förändring görs, som påverkar kundernas pension på något sätt. På samma sätt kommer vi garanterat att informera alla berörda kunder när denna förändring blir aktuell.

    Vänliga hälsningar,
  • Samma undran här, detta är ju helt galet att vi medborgare inte får slå ihop försäkringarna. Har det skett något ny inom detta ännu? Finns det något politiskt tryck för att ändra på detta.
  • Hej Josef!

    Nej, det har inte skett någon förändring kring att kunna slå ihop sina pensionsförsäkringar.

    Man kan som tidigare nämnt inte slå ihop dom och om en sådan förändring skulle ske - så kommer vi skicka ut information om det till våra kunder.

    Med vänliga hälsning

  • Jag förstår det som att från 1/1 2020 finns det nu möjlighet att slå ihop fribrev, alltså de pensionsförsäkringar man har fått från sina tidigare arbetsgivare. Stämmer detta och går det att göra hos er? Kan man då slå ihop sina gamla försäkringar med ens nuvarande eller är det bara de avslutade försäkringarna som kan samlas?
  • Hej Isac,

    Tack för din fråga.
    Jag svarar som min kollega skrivit ovan:

    Nej, du kan inte slå ihop dina försäkringar.
    Det har inte skett någon förändring kring det.
    Om en sådan förändring skulle ske, så kommer vi skicka ut information om det till våra kunder.

    Önskar dig en fin dag.

    Hälsningar

  • om det är 2 fonder  nya som står på på 0kr och det flyttas in 2 nya fonder som har pengar i kan man ta bort dom 2 som det står 0kr på och att nya pengar sätts in på dom med ett innehåll
  • Hej Pertti!

    Tack för din fråga.

    Om det flyttas in pensionsförsäkringar till AMF så kommer det att tecknas nya pensionsförsäkringar - beroende på i vilket avtal de pensionsförsäkringarna som flyttas in till oss lyder under.

    Mvh,
    Noa

    AMF
  • Hej.
    Denna fråga har jag också ställt till er då jag hade 4 försäkringar (traditionell förvaltning). Jag fick samma svar som flera andra; det går inte.
    ​Men när jag byter till fondförsäkring för alla 4 så blev det 1…
    Nu kanske inte alla vill byta som jag, men det hade ju varit bra att informera om det. Dock var alla 4 Kap-kl (vet inte om det påverkade något).

  • Hej Henrik,

    Tack för din fråga! När man byter förvaltningsform som du har gjort i detta fall så är det inte samma sak som att slå ihop försäkringar. Om man vill slå ihop försäkringar betyder det att man kanske har 3 st traditionella försäkringar inom samma kollektivavtalade område som man vill lägga i en försäkring.
    Ett byte av förvaltningsform som du har gjort är att man till exempel byter en traditionell försäkring till en fondförsäkring istället.

    Det är valcentralen som styr om kapitalet man flyttar ska läggas i en ny eller flera nya försäkringar och inget vi kan se hur det blir förrän försäkringarna är tecknade. Det är heller inte självklart att valcentralen lägger alla försäkringar man bytt till en och samma som de har gjort i ditt fall. Därför kan vi inte informera om detta eftersom vi inte ser hur valcentralen har gjort förrän försäkringen/försäkringarna är tecknade.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej,
    Jag vill flytta 6st. AMF fondförsäkringar till 1st. AMF Traditionell försäkring.
    Vad är kostar detta flytt i eventuella nya avgifter eller dolda kostnader?
    Jag är privat anställd och måste gå genom vålcentralen Fora och Collectum
    Min pension startar 2023 05 01
    Mvh
    Waldemar
  • Hej Waldemar!

    Tack för din fråga.

    Avgifter för att flytta försäkringar kan skilja lite beroende på vilket avtal man har. För att vi ska kunna se exakt vad som gäller för dig behöver du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

    Önskar dig en fin dag!

    Hälsningar,
    Julia J