Engångsutbetalning

Önskar få engångsutbetalning av pensionen då det är lågt totalbeloppet,hur gör jag verkar inte gå att göra med eget val

Kommentarer

  • Hej Helen!

    Ett engångsbelopp är ett preliminärt beslut och inget man kan ansöka om. Om värdet per försäkring är under 30% av innevarande års prisbasbelopp (för år 2022 är prisbasbeloppet 48 600 kronor och 30% av det är 14 490 kronor) vid tidpunkten för utbetalning, betalas det per automatik ut som ett engångsbelopp.

    Allt gott!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Kan jag far utt under 5ar min pension
  • Hej Manuel!

    Då detta är ett forum för generella frågor och svar behöver jag hänvisa dig till vår kundservice. De kan hjälpa dig att se vad du har för val när det gäller pensionsutbetalning från AMF.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Hej! Vill gärna få allt som ett engångsbelopp, är det möjligt? Mvh Peter
  • Hej Peter,

    Tack för din fråga!

    Om försäkringens värde är lägre än 30 % av ett innevarande års prisbasbelopp (som 2023 är 15 750 kronor) när utbetalningen startar, så betalas försäkringen automatiskt ut som engångsutbetalning. Det innebär att hela försäkringens värde betalas ut på en gång istället för månadsvis. Du kan själv inte ansöka om att få en så kallad engångsutbetalning.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!

    Med vänlig hälsning,
    Camilla F
  • Hej!
    Är det skatt på engångsbelopp? Mvh Agneta
    Agneta
  • Hej Agneta,

    Tack för din fråga.

    Det är 30% i skatt som dras vid en engångsutbetalning.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Camilla F
  • Privatanställd avtalspension SAF-LO

    Värdet på mitt pensionskapital 1 januari 2022: 375.078kr
    Värdet på mitt pensionskapital 31 december 2022: 334.650kr
    Värdeminskning exklusive avgifter: -40.192kr

    Magnus
  • Hej Magnus,

    Det hänger ihop med den ekonomiska nedgången under 2022. Det var ett år då många av världens aktiebörser föll kraftigt och även andra investeringar utvecklades svagt. AMF har en direktavkastande modell och avkastningsräntan, positiv eller negativ, fastställs för varje månad. År 2022 var ett år med kraftiga börsfall och geopolitisk oro vilket har lett till sjunkande avkastning vilket leder till sjunkande pensioner och där av en negativ avkastningsränta.

    Vissa bolag arbetar med återbäringsränta vilket betyder att de samlar all avkastning och sedan kan de fördela ut avkastningen efter egna villkor. Det betyder att de kan behålla en del av kundernas positiva avkastning i svårare tider och inte fördela ut positiv avkastning direkt som vi på AMF gör. Därför har vi kunnat ge en positiv avkastning de senaste 15 åren på 7,33%.

    Vi kommer fortsätta att investera i olika tillgångar och på olika marknader, för att sprida riskerna och öka möjligheten till avkastning, och vi kommer att arbeta aktivt med att anpassa fördelningen mellan olika tillgångar utifrån det aktuella läget. Vi gör just nu vårt yttersta, oavsett vad som händer med konjunkturen, börskurserna och annat – för att du ska få en så bra pension som möjligt.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,

    Sofia D