En 55 åring

Hej,
Vad ska jag göra med min pension? Är ensamstående 55 åring och är ju väldigt beroende på mina pengar när jag blir pensionär. Har inte råd att spara privat för pensionen och har väl ingen direkt koll på vad som är bäst att ha, traditionell försäkring eller fondförsäkring?

Kommentarer

  • Hej Marita,
    Tack för din fråga!

    En traditionell försäkring är ett tryggt pensionssparande med garanti för dig som inte vill behöva tänka på din tjänstepension. Inom AMFs traditionella försäkring är det våra duktiga förvaltare som jobbar aktivt för att de pengar som din arbetsgivare betalar in ska växa och ge dig en högre pension.

    För dig som själv vill vara aktiv och påverka hur din pension ska placeras, så kan du ha fondförsäkring. Då väljer du själv vilka fonder i AMFs fondutbud som din tjänstepension ska placeras i. En fondförsäkring saknar garanti.

    Enligt lag får vi på AMF inte ge personliga eller specifika råd om hur du bör göra. Det vi kan säga är att det alltid är klokt att följa utvecklingen noggrant, och att se till att man sprider sina risker.

    Här kan du läsa om tips från vår expert för dig som är i 50 års åldern.

    Med vänliga hälsningar
    Caroline
    Caroline Kundservice