Hur fördelas en efterlevandepension?

Hej, jag undrar hur efterlevandepension fördelas ut till dem närastående i familjen? Vi är 2 barn vars mamma har gått bort samt en sambo (ogift) som är det närmsta. Det visar sig att det finns poster om SAF-LO som skall fördelas ut.

Så som rubriken lyder, hur fördelas det ut? Har vi som barn ingen rätt till något?

Kommentarer

  • Hej Kalle,

    Efterlevandepension betalas ut om den avlidne tidigare valt att lägga till ett efterlevandeskydd (återbetalningsskydd).

    Hur en efterlevandepension fördelas mellan förmånstagare, beror på hur den avlidne tidigare valt att forma sitt skydd. I det generella förmånstagarförordnandet, går utbetalning av efterlevandepension i första hand till den person som den avlidne levt med, i andra hand till barn:

    1. Make/maka, sambo eller registrerad partner
    2. Barn

    Det finns även särskilda förmånstagarförordnanden, där ordningen på förmånstagare angetts fritt av den avlidne.

    För att säkerställa vem/vilka som har rätt till efterlevandepension, skickar vi eller valcentral (Fora, Collectum) ut en dödsfallsanmälan till dödsboet där vi efterfrågar en släktutredning, som vi sedan matchar med den avlidnes tidigare val.

    Information om slutgiltiga förmånstagare skickar vi efter handläggning ut till dödsboadress i form av ett boupptäckningsintyg. Även förmånstagare blir kontaktade per post, med information om sin egna utbetalning av efterlevandepension.

    Har du några frågor, är du varmt välkommen att återkomma till vår kundservice. Vi förhåller oss till sekretess i sådana här frågor men förklarar gärna ytterligare hur processen går till.

    Vänligen,
  • Hej jag undrar är det inte hela pensionen alltså 1.2 prisbasbelopp per år man får ärva när man är förmånstagare
  • Hej Doga,

    Tack för din fråga!

    Det finns ingen sådan beräkning som säger hur mycket man tar del av i efterlevandepension. Beloppet för en efterlevandepension beräknas fram på den resterande tid som är kvar av den försäkrades utbetalning.

    Ett återbetalningsskydd räcker i 20 år efter att utbetalningen startat för den försäkrade.

    Man kan läsa mer om hur återbetalningsskydd fungerar via denna ​​länk.​​​​​​

    Med vänliga hälsningar,
  • Är efterlevandeskyddet skattepliktigt för den som är förmånstagare

  • Hej Gunilla,

    Stort tack för din fråga!

    Ja, efterlevandepension är skattepliktigt.

    Med vänliga hälsningar,
    Michaela