Efterlevandeskydd

Hej,
Hur tar jag reda på om det finns ngt efterlevandeskydd i min pappas dödsbo när han fick pensionen utbetalas av et?

Kommentarer

  • Hej Benny!

    Tack för din fråga.

    Finns det återbetalningsskydd på pensionsförsäkringar som förvaltas av AMF så kommer vi att skicka information om det till adressen för dödsboet.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Hej
    Hur gör jag för att ta bort efterlevandeskyddet på mina försäkringar?
  • Hej Leif!

    Tack för din fråga.
    Har du avtalspension SAF-LO så är det din valcentral Fora som administrerar borttag av återbetalningsskydd.

    www.fora.se

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Om jag skulle gå bort då har jag skrivit att min sambo får efterlevandeskydd.  Om min sambo dör innan mej får mina barn pengar då eller försvinner dom om jag dör. Får jag ut mer per månad om jag inte har efterlevandeskydd?       Vänligen Annica
  • Hej Annica,

    Tack för din fråga! Om du har gjort ett särskilt förmånstagarförordnande där du endast skriver din sambo så går det inte vidare till dina barn.
    Har du däremot ett generellt förmånstagarförordnande, det vill säga att du inte själv gör någon ändring så går det automatiskt vidare till dina barn om din sambo går bort.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Min sambo har avlidit, han hade efterlevnadsskydd som jag ska få. Kan man få ut hela summan på en gång, eller måste det komma varje månad. Det stod att försäkringstiden är i 17-19 år. Det är ju inte säkert jag lever så länge.
  • Hej!

    Tack för din fråga.
    Förmånstagarutbetalningen kan man inte påverka, detta då den baseras på den utbetalningslängd samt det kapital som fanns kvar vid bortgång.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.