Dödsfall

Vem ärver tjänstepensionen vid dödsfall

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Tack för din fråga!

    Om du har ett återbetalningsskydd och går bort, kommer dina efterlevande ta del av ditt sparade pensionskapital. Om du inte har ett återbetalningsskydd får du ta del av arvsvinster vilket betyder att du får ta del av andra AMF kunders tjänstepension när de går bort. De behöver alltså ha samma typ av försäkring som du och vara lika gammal som du. När du går bort så går din tjänstepension också vidare till andra AMF kunder. Du får alltså mer i pension om du inte har ett återbetalningsskydd men då får inte dina anhöriga ta del av ditt sparande pensionskapital när du går bort.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Minela
  • Ok! Tack! Vem ärver av anhöriga i första hand
  • Hej Linda,

    Tack för din fråga!

    Det generella förmånstagarförordnande är i första hand maka/make, sambo eller registrerad partner och i andra hand barn i lika delar. Man kan även ändra det generella förmånstagarförordnande, lär mer om detta här.

    Ha en fin sommar!

    Med vänliga hälsningar,
    Susan
  • Hej, min mamma gick bort i början på september och vi skulle få hennes tjänstepension utbetalt den 22 oktober. Men inget har kommit in och jag har mitt kontonummer och allt inne. Vad är det som har hänt?

    Sofia
  • Hej Sofia,

    Tack för din fråga!

    Vi har en handläggningstid som vi behöver förhålla oss till om till exempel efterlevande hade velat avstå efterlevandepensionen.

    Efter att handläggningen passerat, kommer vi att betala ut pensionen. Vänligen kontakta vår kundservice så kan vi hjälpa dig vidare i detta.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D
  • Om min man har återbetalningsskydd, men jag inte har något återbetalningsskydd-vad händer då om min man dör? Får jag som hans fru hans återstående tjänstepension då eller måste även jag ha återbetalningsskydd för att få ärva pengarna?

    Fråga 2: Om jag som gift inte haft återbetalningskydd och vill ändra detta till återbetalningskydd de sista månaderna innan pensionering vid 65 år och 9 månader—räknas då alla tidigare arvsvinster bort (från andra avlidna i min ålder) eller bara de sista månaderna innan min pensionering??
    Om det borträknas hur stor procent av pensionen rör det sig om på ett ungefär om jag tjänat in ca 800 000 i tjänstepension?
    Susanne
  • Hej Susanne,

    Tack för din fråga!

    Du behöver själv inte ha ett återbetalningsskydd för att kunna ta del av din mans tjänstepension efter att han gått bort.

    Ansöker du om ett återbetalningsskydd till dina försäkringar så gör vi inget återtag på dom arvsvinster som du fått tidigare.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D
  • Om jag inte har återbetalningsskydd och varit pensionär i några år kan jag då ändra till återbetalningsskydd nu ?

    Thomas
  • Du kan lägga till ett återbetalningsskydd fram till att utbetalning av din pension har startat. Du kan däremot alltid ta bort ett återbetalningsskydd även när utbetalningen pågår.

    Vänligen,
    Minela
  • Om anhörig avlidigt och efterlevande får månatliga utbetalningar. Kan man välja att få summan utbetald som klumpsumma? Eller är det varje månad som gäller?
    Räknas summan som inkomst?

    Janet
  • Om utbetalningen för den försäkrade redan har börjat så går det inte att få engångsutbetalning. Om försäkringar med återbetalningsskydd inte har börjat betalas ut än så får man för 2024 ett engångsbelopp om summan i försäkringen understiger 17190 kr. Annars så kommer utbetalningarna att komma månadsvis.

    Ja, summan räknas som inkomst.

    Vänligen,
    Karl