Får efterlevande pension efter bortgång?
Hej! Min mamma fick pensionspengar utbetalt ifrån er. Nu har hon somnat in. Undrar om det är något som utfaller nu efter hennes bortgång.
Mvh. Ellinor
Mvh. Ellinor
Följ inlägget
1
följare
Vi beklagar verkligen.
För att pensionen ska tillfalla efterlevande behöver man ha ett återbetalningsskydd på sin tjänstepension.
Den som eventuellt är förmånstagare kommer att få hem ett besked om detta efter cirka 1 månad.
Med vänliga hälsningar
Vi beklagar sorgen.
Om det finns ett återbetalningsskydd på försäkringen går den vidare till efterlevande. Finns det ett återbetalningsskydd skickas det ut information till eventuella förmånstagare och till dödsboet.
Med vänlig hälsning,
Om du har ett BankID kan du logga in på Dina sidor och se över ett eventuellt återbetalningsskydd. Har du inget BankID är du välkommen att kontakta kundservice så kan vi skicka hem information om dina försäkringar omfattas av återbetalningsskydd.
Återbetalningsskyddet handläggs inte alltid av AMF. Om din tjänstepensionsförsäkring är en Avtalspension SAF-LO handläggs återbetalningsskyddet av din valcentral Fora och har du en ITP/ITPK försäkring och är i sparandefas handläggs det av valcentralen Collectum.
Med vänlig hälsning,
Noa
Men vi får 325 varje månad i 15 år kan man inte ändra på de så man får hälften eller allt sitt arv???
Pappa dog för 3 årsen
MVH Jenny
Tack för din fråga.
Är man förmånstagare till en pensionsförsäkring så betalas det under det antal år som återstod till den försäkrade, det är ingenting som tillhör kvarlåtenskap utan det fortsätter alltid att vara en pensionsförsäkring, det går inte att ändra längd eller utbetalningsstart när utbetalningen väl påbörjats.
Med vänlig hälsning,
Noa
Tack för din fråga! Det får man i samband med sin första utbetalning. Brevet brukar skickas någon gång i mitten den månaden utbetalningen ska ske.
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Petra
Kundservice
Om det inte finns något att utbetala så skickas heller inget meddelande ut.
Om du vill att vi hjälper dig med ett specifikt ärende så kontakta gärna vår kundservice.
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Petra
Kundservice
Tack för din fråga! Normal handläggningstid brukar vara 3-4 månader. Den handläggningstiden kan dock variera beroende på olika omständigheter.
Vi arbetar alltid så snabbt vi kan och skickar alltid ut information så fort det finns någon att ge gällande ärendet.
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Petra
Kundservice
/ Thore
Om man går bort efter att utbetalningen av ens pension har startat fortsätter utbetalningarna som en efterlevandepension under återstående utbetalningstid, dock som längst i 20 år.
Återbetalningsskyddet på ens försäkring varar som längst i 20 år, från det att utbetalningen startat. Efter 20 år upphör återbetalningsskyddet.
Ha en fin dag!
Vänligen,
Min pappa dog den 4 feb. Nu har jag fått ett brev från er där det står att jag ska anmäla kontonr. Jag är förmånstagare. Har tre syskon. Har de också fått detta? Var anmäler jag mitt kontonr?
Hälsningar
Monica
När det gäller sådana frågor så är det sekretessbelagt. Om det finns fler förmånstagare så har de mottagit samma brev. För mer frågor kring detta vänligen kontakta vår kundservice.
Ha en fin dag!
Vänligen,
Min sambo dog 21/7. Jag undrar om ni skickar automatiskt ut handlingar till dödsboet eller mig ang fortsatt utbetalning av försäkring. ? Och hur länge efter dödsfallet kommer den informationen?
Information om eventuellt återbetalningsskydd och eventuell utbetalning till förmånstagare kommer att skickas ut till den berörda kundens dödsbo och det sker per automatik. Normal handläggningstid brukar vara 2-4 månader. Den handläggningstiden kan dock variera beroende på olika omständigheter.
Vi arbetar alltid så effektivt vi kan och kommer skicka ut informationen till efterlevande så fort handläggningstiden är över om det finns ett återbetalningsskydd.
Ha en fin dag!
Vänligen,
Min mamma behöver byta konto för utbetalning men hon saknar BankID, hur ska hon göra då. Pengarna går nu till ett sparkonto som hon delade med sin man som nu är avliden.
Tack för din fråga.
Hon är varm välkommen att kontakta vår kundservice så skickar vi henne en blankett.
Önskar dig en fin dag!
Vänligen,
Julia
Tack för din fråga.
För att ta reda på vad som ingår i en utmätning från Kronofogden behöver du kontakta dem direkt.
Önskar dig en fin dag!
Vänligen,
Julia