Dödsbo

Hej
Min fru (Britt-Marie Elisabeth) som dog 2018 hade ett fondsparande (utan koppling till pension) hos er. Det står nu på hennes dödsbo. Jag vill avsluta detta och överföra pengarna på mig. Hur bär jag mig åt?.
Hälsningar Hans

Kommentarer

  • Hej Hans,

    Tack för din fråga. För att avsluta fondsparandet behöver vi få in kopior på en registrerad bouppteckning och arvsskifte.
    Den eller de som ärver kan få dödsboets andelar på två sätt:

    1. Sålda och utbetalda till bankkonto. Vi behöver då få ett underskrivet säljuppdrag där de anger sitt bankkonto.

    2. Överförda till ett eget fondkonto hos oss. Vi måste få en underskriven överföringsinstruktion. Om inte ett fondkonto finns så ska en anmälningsblankett skickas till den blivande kunden. Fondandelarna förs över till sitt anskaffningsvärde vilket betyder att det inte blir någon skatt.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra