Byte av fond - under 18 år

Tänkte byta dotterns Nordea stratega 70 till AMF aktiefond Global. Men hur gör vi det, verkar inte valbart, förmodligen för att hon är under 18?

Kommentarer

  • Hej Ann-Therese!

    Tack för din fråga.

    Vänligen kontakta din plattform där du handlar för vidare hjälp kring byte av fonder och vad som gäller för dem.

    Vänligen,

    Sofia B
  • Men vad? Vilken plattform? Konstigt svar tycker jag.
  • Hej Ann-Therese!

    Vi kan dessvärre inte svara på vad som gäller vid fondbyte när man har ett fondsparade via ett annat bolag. Därav får jag hänvisa dig till bolaget där du har ditt sparande och få vidare hjälp med vad som gäller och se om AMF aktiefond Global finns att handla.

    Vänligen,

    Sofia B
  • Okej. Men om vi velat flytta över från Nordea till Avanza finns en överföringsfullmakt att skriva ut o fylla o posta så fixar Avanza det. Något liknande papper finns inte för AMF?

  • Hej Ann-Therese,

    Tack för din fråga.

    Nordea stratega 70 finns inte på AMFs fondtorg och går således inte att köpa via AMF, vi frågar genom vilken plattform / aktör som ni handlar via (Avanza, Nordnet mm.) - för att det är dit ni behöver vända er för att byta fonder.

    Med vänlig hälsning,
    Noa

    AMF
  • Okej ett missförstånd kanske. Dottern har Nordea stratega 70 idag och vill byta till AMF aktiefond global, enligt tips. Hon är under 18 och då går det inte att flytta värdepapper hit o dit. Så frågan är hur gör vi då, finns det ett överföringsfullmakt vi kan använda så AMF kan fixa detta med överföringen?
  • Hej Ann-Therese!

    Då detta är ett öppet forum och vi inte alltid kan garantera en snabb svarstid skulle jag rekommendera dig att antingen chatta in till oss, eller ringa.
    Vi har väldigt korta svarstider och har öppet fram till 17:00.

    Alternativ till hur du kan kontakta oss hittar du här.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF