Kan jag byta från fondförvaltning till traditionell förvaltning under utbetalning?

Hej.

Jag har idag min tjänstepension i aktiefonder. Kan man byta till traditionell försäkring när man börjat ta ut sin tjänstepension? Vet att man kan göra det på den allmänna pensionen, men däremot inte från traditionell till aktiefonder när man börjat ta ut sin pension.

Kommentarer

  • Hej Kenneth,

    tack för din fråga.

    Du kan inte ändra förvaltningsform när utbetalningen väl har påbörjats. Däremot kan du om du har fondförsäkring och innan din pensionsutbetalning startat flytta över ditt innehav till en traditionell försäkring. Hur du gör beror på vilken typ av försäkring du har hos oss idag och vilket tjänstepensionsavtal du tillhör.

    För mer information kan du logga in på Dina sidor eller kontakta vår kundservice direkt antingen via info@amf.se eller 020-696 320.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej. Jag planerar att sluta jobba och ta ut pension om ca. 6-7 månader.
    Jag fyller 64 i juli 2017. Min fundering är om jag kan flytta över sparande som idag ligger i fonder till traditionell förvaltning. (Det verkar som det sker en successiv överföring nu? ) kostar det något att flytta kapitalet ?
    Kan jag göra flytten på er hemsida ( efter inloggning)?

  • Hej Gunilla!

    Vad är det för försäkring du har? Är det inom KAP-KL så sker det en succesiv överföring till traditionell försäkring per automatik. Det flyttas 1/60 varje månad innan du ska gå i pension.
    Vill du skynda på denna process skulle jag rekommendera dig att vända dig till Pensionsvalet som är din valcentral.
    Pensionsvalet kan hjälpa dig med att flytta pengarna i en engångsöverföring till traditionell försäkring.
    Pensionsvalet når du på 020-650 111.

  • Hej!
    Ang tjänstepension hos AMF:
    Jag valde att behålla en del av mitt sparande i fondförsäkring när det var dags att påbörja min tjänstepensionsutbetalning 2016, eftersom jag då uppfattade det som att reglerna ändrats och att jag hade kvar flytträtt till traditionell försäkring senare. Det kanske var en feltolkning av informationen jag läste? Vad gäller nu, hösten 2019?
    Tacksam för uppdaterat svar.
  • Hej Anna, tack för din fråga!

    Det är fortfarande så att det inte är möjligt att flytta en försäkring efter att den har börjat betalas ut. Detta gäller oavsett om det handlar om en extern flytt till något annat bolag, eller intern flytt till en annan sparform inom AMF.

    Om du vill att vi ska titta på dina personliga uppgifter och kunna svara mer specifikt på hur det ser ut för dig, med dina försäkringar, ber vi dig att kontakta oss på 0771-696 320 eller via epost till info@amf.se.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej! Har två st Traditionella försäkringar, Funderar om det går byta dem till Aktiefonder där jag kan placera skälv.
  • Hej Patrik,

    Tack för din fråga!

    Ja, om du inte har startat din utbetalning kan du ändra förvaltningsform för din tjänstepension. Du flyttar din försäkring från en traditionell till en fondförsäkring genom att kontakta din valcentral. Är du osäker på vilken valcentral du har är du välkommen att kontakta vår ​kundservice​​​

    Med vänlig hälsning,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.