Betalas pensionen ut automatiskt vid 65 år?

Kommer pensionen att betalas ut automatiskt när jag fyller 65 eller måste jag meddela AMF att jag vill gå i pension?

Kommentarer

  • Tjänstepensionen börjar oftast betalas ut automatiskt vid 65 års ålder, men det finns ett par undantag.

    För tjänstepension intjänad inom kommun och landsting (KAP-KL / AKAP-KL) börjar utbetalningen automatiskt först när du fyller 67 år. Vill du ändå börja ta ut din tjänstepension tidigare, till exempel vid 65, så går det fortfarande att göra. Det kräver dock en aktiv ändring av dig som kund, och du gör enklast detta med hjälp av Bank-ID/e-legitimation på Dina Sidor.

    Tjänstepension intjänad från statliga anställningar (PA16) är indelad i två avdelningar: Avdelning 1 som gäller kunder födda 1988 eller senare, och Avdelning 2 som gäller kunder födda 1987 eller tidigare (detta avtal kallades tidigare PA03). För kunder som omfattas av PA16 Avdelning 1 börjar tjänstepensionen betalas ut först vid 67 års ålder.

    När det gäller de övriga tjänstepensionsavtalen (SAF-LO, ITP/ITPK och PA16 Avdelning 2) betalar vi ut din pension automatiskt när du fyller 65 år. Om du bor utomlands måste du själv meddela oss din bostadsadress och dina kontouppgifter i god tid innan utbetalningen kan starta.

    Fem månader innan din första utbetalning skickar vi ut preliminära uppgifter om vilket belopp du kommer att få. Det är viktigt att du meddelar oss till vilket konto pensionen ska betalas ut. Du kan ange ditt konto på Dina sidor på amf.se med e-legitimation eller skicka in den kontoanmälan du får hem tillsammans med dina preliminära uppgifter. Av sekretesskäl tar vi inte emot uppgifterna via telefon eller e-post.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.