Vad händer med min pension om jag flyttar utomlands?

Vad händer med min avtalspension om jag flyttar och bor utomlands?
Gäller det inte eller försvinner det?

Kommentarer

  • Hej Ina,

    Tack för din fråga.

    Om du slutar din anställning och har en intjänad Avtalspension SAF-LO så kommer den ligga kvar och förvaltas hos oss till den dag det är dags för dig att gå i pension. Därför är det viktigt att du meddelar oss din utlandsadress så vi fortfarande kan kontakta dig gällande din pension även när du bort utomlands.

    Vänlig hälsning

  • Litt av den samma fråga, er från Norge , jobbade i Sverige 30 år flyttade tillbaka til Norge . Har hørt att man betaler då skatt i Sverige och Norge når man mottar pension, er detta rett

  • Hej Anita, tack för din fråga!

    AMF drar automatiskt 30% skatt på dina utbetalningar. Om du däremot bor utomlands och har fått beviljat SINK-skatt från Skatteverket, så kan du skicka in en kopia på ditt skattebeslut till oss så registrerar vi det och ändrar din skatt hos oss.

    Om du skickar in ett skattebeslut till oss, så är det viktigt att det av intyget framgår att det avser utbetalningar från AMF. Du kan kontakta Skatteverket för att få ett sådant intyg utfärdat.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej, jag har pensionspengar från en tidigare universitetsanställning i Storbritannien som jag vill flytta över till Sverige. AMF är förvaltaren av (åtminstone en del av) min tjänstepension. De brittiska pensionspengar förvaltas av USS, och USS har tagit fram en blankett för överföring av USS pensionspengar. Vad för slags information behöver jag från AMF för att flytta över dessa pengar till AMF:s förvaltning?
  • Hej Iain,

    Kul att du kontaktar oss gällande din flytt in av pensionspengar från utlandet! Jag skulle rekommendera dig att kontakta vår kundservice, då vi behöver mer information om din tänkta flytt för att ge dig svar på dina frågor.

    Vänligen,
  • hej jag bor i thailand o kan inte fa bankid.hur far jag mina uppgifter om min pension.jag behover dom nu.mvh classe.
  • Hej Claes Göran, tack för din fråga!

    Du kan kontakta oss via antingen telefon (0771-696 320) eller epost (info@amf.se) och uppge ditt personnummer, så kan vi se till att informationen om din pension hos AMF skickas hem till dig per post årligen.

    Vänliga hälsningar,
  • Jag flyttade fran Sverige ratt lange sen, innan dess betalade jag in en stor summa, (pa den tiden) till en pension fond/kassa, nu ser det ut att ingen vill veta av det, vilket ar ju taskit, eftersom som jag tvingades att leva utan dom gar pengarna da, och nu igen, nar jag verkligen behover dom.
  • Hej Pertti,

    Tack för din fråga!

    Det är svårt att avgöra i vilken anledning pengarna är avsedda för och om de finns hos oss eller något annat bolag. Har du ett BankID kan du alltid de över din pension eller eget sparande hos oss via ​Dina sidor​​​.

    Du är alltid välkommen att kontakta vår ​Kundservice​​​ om du har några frågor.

    Med vänliga hälsningar,
  • Dear
    I worked in Sweden for some time and had my pension services registered with you. I am leaving outside sweden now and will be 55 this coming November, I want to start receiving my pension after that time. What should i start doing now than before.
    Nartey
  • Hi Mohammed,

    Thank you for your question! To start your payment, you can apply for it in two ways.
    If you have a bank ID, you can apply for it via Dina sidor on AMF when you want your payment to start.
    If you do not have a bank ID, we can send you a form to start your payment, which you fill in and send back to us.
    Contact us here if you want us to send you a form.

    Have a nice day!

    Warm regards,
    Petra
    Customer Service

    Petra
  • Hej
    Jag har søkt pesion i Norge efter att jag har fyllt 62 år!
    NAV i Norge har sokt upgifter till min pension i Sverige, nar kommer deta svar från sverige?
  • Hej Rexhep,

    Tack för din fråga! Jag tror att NAV i Norge har efterfrågat uppgifter om din pension hos Pensionsmyndigheten.
    Vänligen kontakta de här för att fråga när svar kommer därifrån.

    Om du vill veta om någon förfrågan gällande din tjänstepension hos oss har gjorts, om du är kund hos AMF så vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra
  • Hello,

    I worked in Sweden for a couple of years then moved to the US I would like to know whether I can transfer the funds from AMF to Fidelity? I know I can leave the funds with AMF and receive pension after retirement but prefer to have all my retirement funds collected in one place. thank you

  • Hi Isaac,

    Thank you for your question.

    Unfortunately, it is not possible to transfer the funds to Fidelty.

    I wish you a nice day!

    Sincerely,
    Julia J