Hur påverkar ett återbetalningsskydd min pension?

Har det någon betydelse för storleken på utbetalningarna vid vilken tidpunkt jag tar bort återbetalningsskyddet? Får jag samma belopp om jag tar bort det en vecka innan utbetalningarna börjar som om jag skulle ta bort det tio år innan jag tar ut pensionen?
/Camilla

Kommentarer

  • Hej Camilla.

    Tack för din fråga.

    Om du inte har återbetalningsskydd så tar du del av något som kallas arvsvinst. Väldigt förenklat så betyder det att du tar del av andra kunders pension (som inte heller har återbetalningsskydd) när de avlider. Med andra ord så blir din pension högre än om du skulle valt att ha återbetalningsskydd. Så om du tar bort ditt återbetalningsskydd nu eller om 10 år gör en skillnad för dig då du tar en del av arvsvinsten under en längre tid. Det som även kan vara bra att tänka på är att du inte kan lägga till ett återbetalningsskyldig när du har påbörjat din utbetalning.

    Men vänliga hälsningar
  • Finns det någon anledning att ha återbetalningsskydd när man har valt
    livsvarig utbetalning?
  • Hej Birgitta!

    Man kan ha återbetalningsskydd oavsett vilken utbetalningslängd man valt, men behovet av återbetalningsskydd beror helt på ens individuella förutsättningar. Det finns ingenting generellt negativt med att ha återbetalningsskydd vid just livsvarig utbetalning. Avlider man och har livsvarig utbetalning - och återbetalningsskydd - så betalas den innestående tjänstepensionen ut till ens efterlevande i som längst 20 år.

    Vänliga hälsningar
  • Hej! Går arvsvinsten till alla eller till den åldersgrupp som den avlidne tillhör?
  • Hej Ingegerd, tack för din fråga!

    Arvsvinsterna går till de som är födda samma år som den avlidne.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej! Hur gör man för att ta bort återbetalningsskyddet?

    Mvh

    Roland
  • Hej Roland,

    Tack för din fråga!

    Mina sidor ser du hur du går tillväga för att ändra ditt återbetalningsskydd. Du klickar på fliken "Ditt sparande" och sedan klickar man på den försäkringen man önskar se.  Beroende på vilken typ av försäkring du har ändras det av antingen din valcentral eller direkt hos oss. Du är välkommen att kontakta vår kundservice om du vill få mer information.

    Med vänlig hälsning,
  • 2017 valde jag att ta ut alla mina tjänstepensioner med utbetalning fram till min 85-årsdag. Detta eftersom jag fick information om att efterlevandeskyddet inte skulle gälla om jag fortfarande levde efter min 85-årsdag. Efter det jag fyllt 85 år skulle det  alltså alls inte gälla längre. Kan detta stämma. Sitter idag (är pensionär) och inser att om 12 år, dvs när jag fyllt 85, inte har annat än den allamänna pensionen att leva på om jag inte startar ett sparande.
  • Hej Birgitta,

    Det stämmer. Avlider man och har livsvarig utbetalning - och återbetalningsskydd - så betalas den innestående tjänstepensionen ut till ens efterlevande i som längst 20 år.
  • Några månader kvar till pensionen typ 6 st. Ska man fortsätta placera och ändra sina fonder eller bör man sätta dem på ett kort / långräntekonto? som ev är stabilare i så fall när gör man detta Tittade på detta med att ta bort återbetalningsskyddet vad jag kunde se var det bara småpengar som skilde från att ha det kvar eller har jag sett fel.?//

    Mvh Lola

    Lola
  • Hej Lola,

    Vi har tyvärr ingen rådgivning på AMF och därför kan vi inte hjälpa dig med hur du ska placera. Du kan eventuellt vända dig till din bank för rådgivning eller kontakta www.konsumenternas.se.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D