Återbetalningsskydd

Vad händer om jag vill ta bort återbetalningsskyddet?
Blir utbetalningen till mig högre då?

Kommentarer

  • Hej Birgitta!

    Tack för din fråga.

    Om du inte har återbetalningsskydd så tar du del av något som kallas arvsvinst. Väldigt förenklat så betyder det att du tar del av andra kunders pension (som inte heller har återbetalningsskydd) när de avlider. Med andra ord så blir din pension högre än om du skulle valt att ha återbetalningsskydd.

    Med vänliga hälsningar,
    Noa

    AMF
  • Hej!
    Då vill jag ta bort återbetalningsskyddet för de månader jag har kvar.
    Skickar jag in någon blankett?

  • Hej Birgitta!

    För att kunna svara på din fråga behöver vi se dina personliga uppgifter hos oss. Vi ber dig därför kontakta oss via antingen 0771-696 320 / info@amf.se.

    Du kan även enkelt se över din tjänstepension och frågor gällande återbetalningsskydd väl inloggad på Dina sidor.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Hej!
    Vad händer med pengarna när jag har efterlevnadsskydd och nu vill säga upp det? Mvh Gunilla
  • Hej Gunilla,

    Tack för din fråga!

    När man tar bort ett återbetalningsskydd börjar man att tilldelas arvsvinster vilket gör att pensionskapitalet kan bli högre. Förenklat så betyder det att du tar del av andra kunders pension (som inte heller har återbetalningsskydd) när de avlider.

    Med vänlig hälsning,
  • Så om man tar bort återbetalningsskyddet nu och lever. Då finns inte mina pengar i någon fond som jag kan få del av nu. Jag måste alltså ha avlidit först. Har jag förstått det rätt? Mvh Gunilla Johnson
  • Hej Gunilla!

    Tar man bort återbetalningsskyddet så får man arvsvinster från övriga sparare i samma kollektiv som inte heller har återbetalningsskydd.

    För mer information kring återbetalningsskydd och arvsvinster, klicka här.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Hur mycket högre blir pensionen ( ca 1200 kr/mån) om jag tar bort återbetalningsskyddet?

    mvh
    Jarmo
  • Hej Jarmo,

    Tack för din fråga! För att kunna göra en preliminär beräkning på vad du beräknas få utan återbetalningsskydd så ber jag dig kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Vilka kan vara förmånstagare,kan vuxna barn vara det eller sambo?
  • Hej Kjell!

    Tack för din fråga.

    Här kan du läsa mer om återbetalningsskydd samt vilka som kan vara förmånstagare: Så fungerar återbetalningsskydd.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia B
  • Om man inte har återbetalningsskyd kan man ändra det så man får det
  • Hej Hans,

    Tack för din fråga!

    Om du har en påbörjad utbetalning och inte har ett återbetalningsskydd så går det inte att lägga till. Om du inte har en påbörjad utbetalning så kan du lägga till ett återbetalningsskydd.

    Vänligen,
    Sofia D
  • Läste i tidigare fråga om att lägga till återbetalningsskyldig om man inte har det men vill ha det. Vad menar ni med påbörjad utbetalning?
    Håkan
  • Hej Håkan,

    Tack för din fråga!

    Påbörjad utbetalning innebär att man får månatliga utbetalningar från AMF.
    Du kan lägga till ett återbetalningsskydd fram till att utbetalning av din pension har startat. Har utbetalning startat man kan däremot inte lägga till.

    Du kan däremot alltid ta bort ett återbetalningsskydd även när utbetalningen pågår.

    Läs mer om detta här.

    Med vänliga hälsningar,
    Susan
  • Menas det att man kan ansöka om återbetalningsskyddet efter man fått en utbetalning eller före?
    Håkan
  • Hej Håkan,

    Tack för din fråga!

    Man kan endast ansöka om återbetalningsskydd innan utbetalningen har startat igång. Om man är under utbetalningen är det inte möjligt att lägga till ett återbetalningsskydd.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Minela
  • Med andra ord är det för sent, eller?
    Håkan
  • Hej Håkan.

    Tack för din fråga.

    Om utbetalningarna redan har startat så går det inte längre att lägga till återbetalningsskydd.

    Vänliga hälsningar
    Karl
  • Det var tråkigt men tack för alla svar.
    Håkan