Ärslön/premie från arbetsgivare efter 65 år

Hej ! Jag har fyllt 67 år och fortsätter jobba som bussförare, får jag tjänstepension från min arbetsgivare ?
Mvh
K O

Kommentarer

  • Hej Kin,

    Tack för din fråga!
    Som privatanställd arbetare upphör inbetalningarna till Avtalspension SAF-LO (om du inte kommer överens med arbetsgivaren om annat) när du fyller 65 år. Du tjänar alltså i regel inte in någon tjänstepension efter 65 år. Däremot kan utbetalningen från tjänstepensionen bli större per månad, eftersom ditt pensionskapital ska fördelas under en kortare tid och kan förräntas.

    Med vänliga hälsningar,
  • Hej,
    jag har bara arbetat i Sverige i ca 10 år vad blir det minsta beloppet jag kan förväntas att få?
    M.V.H.
  • Hej Sonja!

    Tack för din fråga.

    Tjänstepension kan se olika ut beroende på din anställning. Normalt sätts en viss procent av din årslön i brutto av till tjänstepensionen. Det finns således inget minsta belopp inom tjänstepension. Du finner mer information om hur du tjänar in tjänstepension på minPension.

    Önskar dig en fin dag!

    Hälsningar,
    Julia J