Årlig höjning 2023?

Vid årsskiftet höjs den förmånsbestämda pensionen. Med hur många % höjs den nu i januari 2023?
Med tanke på den höga inflationen som varit över 10%.
Jag har även pension från Alecta där kommer pensionen räknas upp 10,84% hittar ingen information hos er.

Kommentarer

  • Hej Michael!

    Tack för din fråga.

    I januari varje år räknas månadsbeloppet om. Vid omräkningen tar vi hänsyn till pensionskapitalet som finns i försäkringen vid årsskiftet. Som resultat av omräkningen kan tilläggsbeloppet, och därmed månadsbeloppet, komma att öka eller minska jämfört med föregående år.

    I januari meddelar vi dig ditt nya belopp.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF