AMF Aktiefond Småbolag innehav

Hej, vart hittar jag "AMF Aktiefond Småbolag" alla innehav? Alltså inte enbart de 10 största utan alla 70.

Kommentarer

  • Hej Tobe,

    Tack för din fråga! Det kan du se i aktiefond småbolags årsberättelse för 2020 här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej. Tycker det är lite märkligt att AMF-Småbolagsfonden går - 0,4% idag när OMXPI slutade på 1,12%+. När man kollar på fondens 10 största innehav så ser det ju jättebra ut. ( Visserligen bara 25-30% av fondens total innehav men ändå) trodde den skulle gå +2%  minst idag. Fattar faktiskt inte hur det är möjligt. Eller är det helt enkelt så att dagens NAV-Kurs egentligen är gårdagens så att säga. 1 dags eftersläpning i uträkningarna. För AMF- Sverigefonden gick även den back 0.5% idag och det ska inte kunna ske en dag som denna. Tacksam för förklaringar.
  • Hej,

    Försäljning sker till den kurs som gäller den bankdag din säljorder mottagits av oss, om det sker senast kl 15:00. Detta gäller alla fonder utom Aktiefond Asien Stilla havet och AMF Aktiefond Tillväxtmarknader där handel istället sker dagen efter.

    Dag före röd dag gäller kl 12:00 för alla fonder utom Aktiefond Global, Aktiefond Europa, Aktiefond Nordamerika, Räntefond Mix, Aktiefond Asien Stilla havet samt Aktiefond Tillväxtmarknader där bryttiden är kl 15:00, i annat fall görs försäljning till nästa bankdags kurs. Det upprättas alltid en bekräftelse på din säljorder.

    Vill du läsa mer om Amf Aktiefond Småbolag så skickar jag en länk här åt dig till halvårsrapporten.

    https://www.amf.se/globalassets/pdf/rapporter/fonder/halvarsrapporter-2021/amf-fonder-halvar-2021.pdf

    Med vänlig hälsning,
    Sebastian
    Kundservice
  • Hej
    Förstår inte detta fonden gick upp blygsamma 0,06% i går och tittar man på dom 10 största innehaven snittar dom 2,5% upp hur är det möjligt ?
    Gick allt annat så fruktansvärt dåligt kan man få en riktig förklaring !
  • I går gick kursen upp endast 0,06 % detta trots tee 10 största innehav i fonden gick upp i snitt 2,5% kan man få en förklaring ?
  • Hej Per,

    Stort tack för din fråga.

    Småbolagsfonden har ca 60 innehav som mäts mot Carnegie Småbolagsindex, CSX Fonden har valt sina innehav efter de bolag som vi just nu tycker är attraktiva just nu och i ett längre perspektiv. Men har fonden en högre exponering mot t ex Hexatronic än vikten i CSX som blir det ju en positiv eller negativ dagsavkastning i förhållande till hur aktien utvecklas gentemot index. Går Hexatronic bättre än CSX en dag och vi i fonden är överviktade så blir det ju ett positivt bidrag o vice versa om aktien går dåligt. AMFs Småbolagsfond har 60 bolag och CSX har drygt 300 bolag så en hel del aktier äger inte fonden. Fonden har dessutom 5-6 aktier på First North som inte ingår i CSX.

    Så även om man tittar på olika aktiers utveckling under dagen måste man även ta hänsyn till respektive bolags vikt i index och de aktier man inte äger eller de aktier som man äger över indexvikt i. Det skiljer en sk aktiv fond från en indexfond.
    Fonden har gått lite bättre gentemot småbolagsindex senaste 10 dagarna och gynnades förra veckan av att ha en övervikt i just Hexatronic, avsaknad av aktier i Saab samt en övervikt i Swedencare. Den missgynnades under förra veckan av att inte ha aktier i OX2 , Addtech och Securitas.

    Vänligen,
    Michaela
  • AMF verkar räkna ut fondkursen lite när som helst. NAV- kursen återspeglar INTE hur aktierna i fonden gick just den dagen.Tro mig jag har flera gånger gått igenom fondens SAMTLIGA innehav och deras respektive fördelning i fonden. (Spiltans Sverigefonder och plusfonderna) är exempel på fonder där NAV- Kursen återspeglar aktierna i fondens stängningskurs. Det är flera andra  förvaltare som också verkar göra som AMF.
    Tycker det är oseriöst
  • AMF verkar räkna ut fondkursen lite när som helst. NAV- kursen återspeglar INTE hur aktierna i fonden gick just den dagen.Tro mig jag har flera gånger gått igenom fondens SAMTLIGA innehav och deras respektive fördelning i fonden. (Spiltans Sverigefonder och plusfonderna) är exempel på fonder där NAV- Kursen återspeglar aktierna i fondens stängningskurs. Det är flera andra  förvaltare som också verkar göra som AMF.
    Tycker det är oseriöst