Vilka elavtal kan jag välja mellan hos Ale El Elhandel?

Hejsan, jag skulle vilja veta vad jag kan välja för typ av elavtal hos er?
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria,

    Hos oss på Ale El Elhandel kan du välja mellan rörligt, prissäkrat och vintersäkrat elpris samt timprisavtal.

    I alla våra elavtal ingår fossilfri energi utan extra kostnad. Vi är även certifierade med Schysst Elhandel, i syfte att elkunder ska känna sig trygga i sitt val av elhandelsbolag. Välkommen att läsa mer här nedan om vad de olika elavtalen innebär eller kontakta vår kundservice på 0303-33 24 00 så hjälper vi dig att välja rätt.

    Rörligt
    Rörligt elpris följer svängningarna på elbörsen och varierar från månad till månad. Alla elhandelsbolag i Sverige köper in el från samma marknad, som kallas Nord Pool, till sina kunder som har rörligt elpris. Nord Pool är den nordiska spotmarknaden för fysisk handel. Det här avtalet passar dig som vill utnyttja elbörsens dalar och som känner att du inte har något emot att priset kan variera. Du kan även läsa mer om Rörligt elpris i Ale Els Särskilda avtalsvillkor. Rörligt elpris baseras på vårt genomsnittliga inköpspris för el och elcertifikat samt vårt påslag per kilowattimme. Elavtalet har även en fast månadsavgift på 25 kr. Har du denna typ av elavtal finns det ingen anledning att flytta din elförbrukning (elkonsumtion) efter hur timpriserna ändras över dygnet.

    Rörligt Villavolym

    Rörligt Villavolym är ett förmånligt, rörligt elpris för dig med en förbrukning på mellan 10 000–30 000 kWh. Elen som köps in på elbörsen (Nord Pool) har inget extra marginalpåslag medan den fasta avgiften ligger på 49 kr/månad. Självklart ingår fossilfri energi utan extra kostnad – precis som i våra andra elavtal. Elavtalet är till för dig med lite högre förbrukning som ändå vill ha ett rörligt elpris för att utnyttja elbörsens dalar och som känner att du inte har något emot att priset kan variera.

    Timpris

    Denna typ av elavtal innebär att du som kund betalar för din förbrukning under den timme som gäller. Det är alltså ett unikt pris som beräknas på ditt uttag. Alla elmätare läses av på timnivå men det är enbart om du väljer ett Timprisavtal som du som kund kan påverka dina elkostnader utifrån när du väljer att förbruka din el. Det betyder exempelvis att du kan välja att tvätta eller dammsuga under de timmar då det rörliga elpriset är lägre.

    Fast elpris (1 år)

    Fast elpris skyddar dig mot pristoppar som kan uppstå när elpriset ligger högt, vilket kan bero på flera olika faktorer. Detta elavtal passar dig som vill ha största möjliga koll på dina kostnader – oavsett hur elpriset utvecklas har du alltid samma pris per kWh under avtalsperioden.

    Du kan välja att binda upp dig på 1 år – beroende på vad som passar just dig! Den fasta månadsavgiften är 25 kr. Innan ditt fasta elavtal löper ut kommer du i god tid att få ett brev från oss där vi meddelar att det är dags att förnya ditt fasta elavtal. Gör du inte det får du automatiskt rörligt elpris när det fasta avtalet löper ut. Läs mer om Fast elpris i Ale Els Särskilda avtalsvillkor.

    Vintersäkrat
    Vintersäkrat elpris ger dig fast elpris på vintern och rörligt elpris under sommaren. Detta elavtal har en flexibel avtalsstart och du väljer själv om du vill att det skall påbörjas 1 oktober, 1 november, 1 december, 1 januari, 1 februari eller 1 mars. Vintersäkrat elpris upphör alltid den 31 mars. Därefter får du rörligt elpris fram tills dess att du väljer ett nytt vintersäkrat elpris eller en annan avtalsform. Vintersäkrat elpris har en fast månadsavgift på 25 kr.

    Elavtalet passar dig som vill skydda dig mot eventuella pristoppar under de kallare månaderna. Perfekt för dig som både vill nyttja elbörsens dalar med ett rörligt elpris och samtidigt säkra kWh-priset under vintern när förbrukningen, så väl som elpriset, oftast ligger på höga nivåer. Vill du se över din förbrukning beroende på säsong eller tid på dygnet – besök Mina Sidor via aleel.se eller ladda ner vår app redan idag. Läs mer om Vintersäkrat elpris i Ale Els Särskilda avtalsvillkor.

    Teckna ett nytt elavtal direkt på vår hemsida genom att klicka här!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia