Var ser jag hur mycket jag betalar för mitt rörliga elpris?

Var i mitt avtal hittar jag mitt pris per kilowattimme?

Joakim

Kommentarer

  • Hej Joakim,

    Tack för din fråga!

    När du har ett rörligt elprisavtal så innebär det att du blir fakturerad ett genomsnittligt pris per kilowattimme beroende på hur elpriset rört sig under den aktuella månaden. Det innebär i praktiken att du inte kan se ditt elpris för innevarande månad förrän i efterhand.

    Genom att följa hur dygnsmedelpriset rör sig på elbörsen Nord Pool kan du få en känsla för prisläget, du hittar detta genom att klicka här

    Du kan också se historiska elpriser för Ale El Elhandels rörliga elprisavtal genom att klicka här.

    Med energifyllda hälsningar,
    Sarah
  • Hej
    Gällande ovan svar.
    Kan man som kund med rörligt avtal påverka sitt pris genom att använda el när den är billigare? Tex. köra tvättmaskinen på den billigare tiden på dygnet. Eller får alla med rörligt avtal samma pris?
    Monica
  • Hej Monica!

    Om du har ett vanligt rörligt elpris så kan du inte påverka ditt pris genom att använda elen när den är billigare. Då får du ett genomsnittligt pris per kilowattimme beroende på hur elpriset rört sig under den aktuella månaden.

    Däremot så finns det även ett så kallat timprisavtal. Denna typ av elavtal innebär att du som kund betalar för din förbrukning under den timme som gäller. Det kan vara ett förmånligt elavtal för dig som är en medveten elkonsument och vill välja att förbruka din el när elpriserna är lägre genom att tvätta eller ladda elbilen under dessa timmar.

    Hoppas det var svar på din fråga.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Ang. ovan, kostar det här timprisavtalet något extra?

    Hälsningar,
    Carina
  • Hej Carina,

    Rörligt timpris har samma påslag som våra rörliga elavtal så det är ingen extra kostnad samt en fast månadsavgift på 25 kr likt våra andra elavtal.

    Hoppas det var svar på din fråga.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Jag undrar vad är påslaget på ett elhandelspris ca 131 öre (nov 2022) till 192,48 öre till min räkning. Jag vet att en del är moms men vad ingår det mer och vilka summor blir det?

    Mvh
    Jan
  • Hej Jan!

    Tack för din fråga.

    När man jämför elpriser är det, precis som du skriver, viktigt att veta vad man jämför och vad som ingår och tillkommer. Det pris du refererar till, 131 öre/kWh är Nord Pools genomsnittspris i elområde 3 för november, baseras på att man förbrukar lika månadens alla timmar. Alltså alla månadens timmar vägs lika mycket i det sammanlagda månadspriset.

    Det pris som faktureras från Ale El Elhandel till våra kunder med rörligt elprisavtal är baserat på hur alla våra kunder har förbrukat under aktuell månad. Det vill säga att det har volymvägts beroende på hur förbrukningen varit på högre respektive lägre prissatta timmar. Utöver det tillkommer vårat påslag (2,7 öre) 25% moms samt övriga avgifter som är lagstadgade (exempelvis balansavgift till Svenska Kraftnät och elcertifkat)

    Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är det bara att du hör av dig igen!

    Energifyllda hälsningar
    Sarah
  • Tack för svaret men jag hadde hoppas på lite mer faktiska summor men allt går inte att se i förtid men skatt och andra summor är väl fast?
    Jan Moberg
  • Hej igen Jan!

    Okej, ja precis - kilowattimme priset på elen blir ju det sammanvägda priset utifrån hur din förbrukning sett ut på alla de olika prissatta timmarna, om du har ett timprisavtal.

    • Energiskatten faktureras från ditt elnätsbolag och är fn 45 öre/kWh. Från 1/1 2023 höjs den till 49 öre/kWh.
    • Momsen är 25%
    • Ale El Elhandels påslag är 2,7 öre/kWh
    • Elcertifikat och aktuella avgifter från Svenska Kraftnät och eSett tillkommer för november 2022 blev de kostnaderna tillsammans 2,46 öre/kWh.
    Varmt välkommen att höra av dig igen om något är oklart!

    Energifyllda hälsningar,
    Sarah