Rörligt timpris

Varför ser jag en fast kostnad på fakturan trots att jag har rörligt timpris. Hur är kostnaden beräknad?
Lennart Lindberg

Kommentarer

  • Hej Lennart,

    Tack för din fråga!

    Det elpris du ser på din faktura är ett sammanvägt pris av all förbrukning fördelat på alla månadens timmar för våra kunder med rörligt elprisavtal. Det ger ett så kallat volymvägt medelpris.

    Skulle du istället ha ett så kallat timprisavtal så ser man fortfarande ett sammanvägt elpris per kilowattimme men det blir då unikt för just den kundens förbrukning, där man i större utsträckning får fördel av att förbruka sin el på lägre prissatta timmar.

    Varmt välkommen att återkomma om du har fler frågor eller funderingar!
    Energifyllda hälsningar
    Sarah