Kommer det bli effektavgift i Ale Els elnät?

Hej

Vi har 16 ampere huvudsäkring idag med en fast avgift.
Kommer ni att byta ut detta mot en effektavgift så som Göteborg Energi har gjort?

Med vänlig hälsning
Ola

Kommentarer

  • Hej Ola,

    Tack för din fråga! Ale El har inga planer på att föra in effektavgift i dagsläget. Enligt nya föreskriften från Ei ska effekt vara en del av tariffen senast den 1 januari 2027:
    Energimarknadsinspektionens föreskrifter och
    allmänna råd för utformning av nättariffer för ett effektivt utnyttjande av elnätet EIFS:2022:1
    Ale El kommer analysera föreskriften och vad det innebär för en framtida tariff. Du kan läsa mer genom att klicka här.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia