Jag ska flytta och jag behöver el, hur gör jag då?

Hejsan,

Jag ska flytta till Ale och behöver el till min nya bostad.
Kan ni hjälpa mig?
Isac

Kommentarer

  • Hej Isac, tack för din fråga!

    Om du ska flytta till en ny bostad och behöver el så ska du teckna ett så kallat elnätsavtal. Det gör du med det elnätsbolag som har hand om elledningarna i ditt område. Inom Ale och delar av lilla Edet är det vi på Ale El som äger elnätet.

    För att teckna ett elnätsavtal med oss, klicka här!

    Har du redan ett pågående elnätsavtal på din nuvarande bostad behöver du även säga upp det innan du flyttar ut. Vi på Ale El har 14 dagars uppsägningstid, så se till att säga upp elnätsavtalet i god tid. Skulle du behöva hjälp kan du alltid kontakta oss på 0303-33 24 00.

    När du har tecknat ditt nya elnätsavtal behöver du även göra ett val av elleverantör.

    Du behöver alltså teckna två olika avtal:
    • Ett avtal med elnätsbolaget i ditt område som transporterar elen hem till dig, ett så kallat elnätsavtal. Du väljer inte själv vilket elnätsbolag du tecknar med utan det är alltid den elnätsbolag som äger elnätet i ditt område.
    • Ett speciellt avtal med någon som säljer el, ett så kallat elavtal. Du kan själv välja vilken elleverantör du vill ha. För att se Ale El Elhandels elpriser och olika avtal, klicka här!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia