Hur funkar ersättning för mikroproduktion?

Hejsan, jag skulle vilja veta mer om vad som ingår i ersättningen för mikroproduktion.

Vänligen,
Hannes

Kommentarer

  • Hej Hannes, tack för att du hör av dig!

    Ersättningen för produktionen består av två delar - en för nätnytta och en för själva elen.

    Nätnyttan får du betalt för när anläggningen är i gång och registrerad av ditt elnätsbolag. Elen får du betalt för när du har tecknat ett elhandelsavtal avseende produktionen.

    Har du en produktionsanläggning i Ale Els elnät?
    Då behöver vi först få in färdiganmälan för att lägga upp din nya produktionsanläggning i vårt system. Därefter kommer du att få ett mejl med ett inkopplingsintyg och ett avtalsförslag. Vår handläggningstid är 14 dagar, i semestertider kan den vara något längre.

    På ditt avtalsförslag så står det startdatum som installatören skrivit i färdiganmälan (om det inte dröjt för länge innan det inkommit).

    Om du som kunden väljer en annan elhandlare än Ale El Elhandel så ska du se över det specifika avtalet om ersättningen med den elhandlaren. Ditt elhandelsbolag har både mottagningsplikt och ersättningsplikt.

    Med energifyllda hälsningar,

    Kornelia
  • Kan man sälja mer el än man förbrukar/år?
    Jans
  • Hej Jans,

    Tack för din fråga!

    Vi som elnäts- och elhandelsföretag har inga regler kring detta och tar inga extra avgifter om du producerar mer.

    En rekommendation är att du går in på Skatteverkets hemsida och läser mer gällande mikroproduktion och skatter.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Hur ser formel för ersättning av producerad el ut?
    Om jag fattat rätt så ska man nå + 500 kr innan utbetalning. Kan man se aktuellt saldo någonstans på t.ex "Mina sidor"??
    Ronny
  • Hej Ronny!

    Tack för din fråga!

    Hoppas att vi inte missuppfattat din fråga, jag antar att du undrar hur ersättningen för din överskottsproduktion beräknas?

    Elen prissätts timme för timme på elbörsen Nord Pool och det är grunden i din ersättning för den timme då du överproducerar och skickar ut elen på elnätet. Från priset på Nord Pool drar vi av för de kostnader handeln för med sig (myndighetsavgifter som finns specificerade i dina avtalsvillkor).

    Det stämmer att du behöver komma upp i ett belopp om 500 kronor för att utbetalning ska ske, du ser specificerat på fakturan hur mycket din produktion gett varje månad. På fakturans första sida finns ett totalbelopp, som kan vara minus om du har ett tillgodo, då ser du hur mycket du har kvar innan du når 500 kronor.

    Hoppas att detta gett dig svar på frågan, varmt välkommen att återkomma om du undrar något ytterligare!

    Med energifyllda hälsningar,
    Sarah