Hur fungerar det med reservkraft, om jag är orolig för att bli utan ström i vinter?

Hejsan, jag skulle vilja veta mer om reservkraft. Hur fungerar det med installation osv?

Vänligen,
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik,

    Tack för din fråga!

    För att minska olägenheter vid elavbrott funderar allt fler konsumenter på att installera egna reservkraftaggregat. Dessa kan vara mobila och ska då anslutas via inmatningsenhet till den fasta installationen.

    Alternativt kan reservkraftaggregat vara fast installerade för automatisk eller manuell inkoppling vid strömavbrott. Det är viktigt att anslutning av reservkraftaggregat förbereds ordentligt och att de anordnas för säker drift. Vid drift från reservkraftaggregat ska anläggningen vara säkert skild från Ale Els elnät.

    För att ansluta reservkraft till din anläggning krävs att anslutningen föranmäls till oss som elnätsbolag. Önskar du installera ett reservkraftaggregat och har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss för mer information. Du kan skicka din fråga till mejladressen foranmalan@aleel.se eller ringa vår kundservice.
    Kornelia