Vilken NCS kulör ligger närmaste Kulören 766 Fårö?

Hej
 Vilken NCS kulör ligger närmaste Kulören 766 Fårö?

Kommentarer

  • Hej Linnea

    Tack för din fråga.

    Det finns ingen kulör bland NCS färgkarta som är direkt lik Fårö.
    Den kulör i NCS utvalda färgkarta som dock är närmast är
    NCS S 1505-Y50R. Men där finns alltså synbara skillnader mellan dem.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.

    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.
    Men för tex Bygglovsansökan eller för att nyansbestämma en kulör kan man använda de NCS kulörer som ligger närmast våra kulörer.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.