Varför får jag blåsor i färgen?

En inkommen kundfråga gällande blåsor och blåsbildning på fasad har kommit till oss.

Förra sensommaren målade en målerifirma om vår sommarstuga med Alcro Bestå.

Stugan tvättades med högtryck och väldigt mycket av färgen försvann. Stugan som hade en hyvlad fjällpanel av gran blev väldigt uppriven och raggig av tvätten. För att återfå panelens släta yta skrapades och slipades hela stugan.

Min första tanke när jag såg hur panelen hade rest sig av tvätten var, hur mycket vatten hade trycks in i virket av högtryckstvätten?

 Efter tvätten undrade jag hur länge tar det egentligen för en panel att torka upp och bli fuktfri? Fuktmätare är svaret men frågan är om firman använde detta.

Efter drygt 9 månader har det uppkommit blåsor på stugan.

 En blåsa är av större slag och sedan är det flera småblåsor lite varstans. Vet inte hur många exakt men det är säkert ett 20 tal.

Jag kontaktade firman och fick till svar att det är en gasbildning från virket och att det går inte att skydda sig från det. Firman menar att de har gjort ett så grundligt och noggrant arbete och att det var bra väderlek när man målade stugan. Alltså att det inte skulle vara underliggande fukt.

Nu har jag läst att det finns olika orsaker till blåsbildning. Underliggande fukt kan vara en orsak. En annan är solblåsor vid för hög värme. Sedan om det ligger linoljefärg på ytan sedan tidigare.

Vad tror ni? Finns det andra orsaker?

Vad händer om man inte rör blåsorna? Torkar de och spricker vilket innebär att det kommer in fukt vilket medför att färgen släpper än mer och väggen skadas?

Ansvaret borde ligga helt på målerifirman eftersom de har gjort allt arbete från grunden och vet vilket underlag de har målat på men de hävdar att det beror på gasbildning och att en ommålning kanske inte löser problemet utan att ny blåsor kan uppkomma.

Tacksam för all information och kunskap ni kan ge mig när det gäller blåsbildning vid utomhusmålning av träfasad.

Alcro Kundcenter

Kommentarer

  • Hej

    Tråkigt att höra du fått blåsor i färgen på ditt nymålade hus.
    Ser att du satt dig in väl i vad som kan ha hänt och du nämner också de vanligaste orsakerna,

    En annan orsak som dock det skulle kunna vara är om det fanns gammal färg kvar på de ställen som blåsar sig, då kan orsaken vara att underliggande färg släpper ifrån fasaden och det bildas blåsor.
    Tycker att du skall kontakta måleriet och be dem titta på problemet, så att du får det åtgärdat.

    Om de inte direkt utifrån hur blåsorna ser ut kan konstatera vad som här är orsaken till uppkomsten av blåsorna så kan de antingen vända sig till en av på orten återförsäljande butik. Hos våra återförsäljare finns av oss utbildade fasadexperter att tillgå. Om detta inte finns eller om orsak fortfarande inte går att konstatera så kan de till oss  sända in prover för analys för att säkerställa orsak och på så vis lättare kunna förhindra att det uppkommer igen.

    Finns det linolja i virket kan hända att fler blåsor uppkommer, annars brukar problem med blåsor försvinna efter åtgärd och ommålning av de ytor som de uppkommit på.

    Hoppas att allt löser sig till det bästa och tveka inte att ställa fler frågor här eller kontakta oss på Tel: 020-62 20 20

    Med vänlig hälsning

    Alcro Kundcenter