Vilken sorts färg till stolpar och staket som man målar runt om på alla sidor?

Om man ska måla trävirke på alla sidor, alltså runt om, som tex staket, pelare av trä, fönster etc. Vad ska man använda för färg då?
Kan man använda Bestå fönsterfärg?

Mvh
Marcus

Kommentarer

  • Hej Marcus

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Vi rekommenderar  att måla staket och stolpar med

    Bestå Utsikt fönsterfärg  eller vår helt matta fönsterfärg  Bestå Accent fönsterfärg.

    Båda dessa Fönsterfärger är vattenburna oljefärger.
    Som alla vattenburna oljefärger innehåller dessa en viss del akrylat.
    Våra fönsterfärger är bäst anpassade för att målas på släta ytor och ytor som har många kanter.
    Det är alltid svårt att få upp samma mängd färg på de tvärkanter dessa ytor har. Fönsterfärg har bästa förmågan i jämförelse med vår Fasadfärg Modern oljefärg att "hänga" kvar på dessa ytor .
    Blir färgfilmen för tunn på kanterna riskerar dessa ytor att slitas ned snabbare. Med fönsterfärg är det lättare att även på kant uppnå tillräcklig tjocklek .

    Här nedan ger vi några tips för att uppnå längsta möjliga hållbarhet.
    • Välj om möjligt ett Icke impregnerat virke till de ytor som ni vet med er skall målas. Ytor som ska oljas kan med fördel vara av tryckimpregnerat.
    • slipa av /runda av vassa kanter och hörn.
    • Måla innan hopsättning och montering så att grundolja , grundfärg och ett lager täckfärg även finns på de ändträ som ej sedan blir åtkomliga.
    • Grundolja alla ändträ med Bestå grundolja  och grundmåla sedan hela ytan ett varv med Bestå Trägrundgrund.
    • Måla slutligen två varv med Bestå Utsikt  eller Bestå Accent Fönsterfärg
    Här i denna länk  finns mer information om Bestå Utsikt och Bestå Accent fönsterfärg att läsa

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter